J 2012

Hra „Na pošťáka“ jako příklad terapeutické intervence v rámci skupinové psychoterapie s dospívajícími

FOLTOVÁ, Lucie and Roman HYTYCH

Basic information

Original name

Hra „Na pošťáka“ jako příklad terapeutické intervence v rámci skupinové psychoterapie s dospívajícími

Name (in English)

„Playing Postman“ Game as an Example of Therapeutic Intervention in the Group Psychotherapy Setting with Adolescents

Authors

FOLTOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor) and Roman HYTYCH (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Psychoterapie, Brno, FSS MU, 2012, 1802-3983

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/12:00057912

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

terapeutické intervence, skupinová psychoterapie, poruchy chování, adolescenti, zpětná vazba

Keywords in English

therapeutic interventions; group psychotherapy; conduct disorder; adolescents; feedback

Tags

Reviewed
Změněno: 11/12/2012 14:21, PhDr. Roman Hytych, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem našeho příspěvku je přiblížit možnosti psychoterapeutické skupinové práce s populací adolescentů. Teoretická část se věnuje relevantním charakteristikám období dospívání a současně se zabývá vhodností využití skupinových terapeutických intervencí a jejich specifiky v rámci práce s touto populací. Následuje popis konkrétní intervence ověřené v praxi, zaměřené na nácvik poskytování zpětné vazby, která však rozvíjí i další psychosociální kompetence. V závěru práce je popsáno další využití této techniky, její limity i možná rizika.

In English

The aim of our paper is to outline possibilities of the group psychotherapy with adolescent population. In theoretical part, the paper deals with relevant characteristics of the adolescence stage along with applicability of group therapeutic interventions and specifics in the work with this population. Then it describes a particular example of intervention aimed to practise of providing feedback and developing further psychosocial skills. Conclusion deals with additional applications of this technique, its limits and potential risks.

Links

GAP407/11/0141, research and development project
Name: Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii
Investor: Czech Science Foundation, Formation of an Integrative Perspective in Psychotherapy: Analysis of the Training in Psychotherapy Integration