D 2012

Nové technologie nejen ve výuce odborných technických předmětů

HRBÁČEK, Jiří

Basic information

Original name

Nové technologie nejen ve výuce odborných technických předmětů

Name (in English)

New technologies not only in the teaching of technical subjects

Authors

HRBÁČEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Nové technologie ve výuce, p. 1-8, 8 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00062339

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5942-9

Keywords in English

robotics;primary schools;programming robots

Tags

Reviewed
Změněno: 22/1/2013 17:38, doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D.

Abstract

V originále

Možná by bylo přesnější vyjádření, kdyby za slovem „Nové“ byl otazník. Současný svět, škola, výuka, výukové i studijní opory se stále rychleji mění. Věda, technika i IT technologie do všech těchto oblastí zasahují. Některé technologie z výuky mizí a jsou nahrazovány novými. Naše výzkumy ukazují, že je vhodné některé z technologií, dnes již nepoužívaných, do výuky vrátit. Některé bezezměny, jiné přizpůsobené současným potřebám. Jejich návrat by mohl pomoci řešit problémy, které současná doba přinesla. Příspěvek si klade za cíl na tuto problematiku pohlédnout možná trochu z jiného úhlu. Přiblížit některé výsledky prováděného výzkumu, který potvrdil, že výukové technologie, jako například "tabule a křída", modely, reálné systémy a pokusy jsou ve výuce často efektivnější, než špičkové simulace, animace, prezentace či videonahrávky.

In English

Perhaps it would be more accurate terms, if the word "New" was a question mark. The contemporary world, school, education, teaching and learning support is changing faster and faster. Science, technology and IT technology in all these areas involved. Some technologies of teaching disappear and are replaced by new ones. Our research has shown that it is appropriate to some of the technology, is superseded in return instruction. Some bezezměny, others adapted to modern needs. Their return could help solve the problems that brought the present time. The paper aims to look at this issue maybe a slightly different angle. Approach some of the results of the research, which confirmed that educational technologies, such as "blackboard and chalk", models, real systems and experiments in education are often more effective than high-end simulation, animation, presentations and videos.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education

Files attached