Detailed Information on Publication Record
2012
Diferencované čtení v cizím jazyce
KYLOUŠKOVÁ, HanaBasic information
Original name
Diferencované čtení v cizím jazyce
Name in Czech
Diferencované čtení v cizím jazyce
Name (in English)
Differentiated reading in a foreign language
Authors
KYLOUŠKOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Grenarová, R., Vítková, M. (eds) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu, p. 126-141, 16 pp. 2012
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00062441
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6024-1
Keywords (in Czech)
speciální vzdělávací potřeby; výuka cizích jazyků; diferencované čtení
Keywords in English
special educational needs; foreign teaching; differentiated reading
Tags
Reviewed
Změněno: 22/1/2013 19:40, PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D.
V originále
Kapitola se věnuje čtení s porozuměním, které je neoddělitelnou součástí procesu osvojování cizího jazyka, neboť se podílí na rozvoji komunikační kompetence žáků ve všech jejích složkách. Nejprve traktujeme obecnou problematiku týkající se čtení v cizojazyčné výuce, dále upozorňujeme na faktory, které usnadňují nebo naopak brání porozumění textu, a poukazujeme na problematiku čtení s porozuměním u žáků s dyslexií. Pro nácvik čtení s porozuměním navrhujeme techniku čtení po sekvencích, která je vhodná nejen pro dyslektické žáky. Závěr kapitoly popisuje experiment realizovaný se skupinou žáků 8.-9. tříd, kde jsme techniku čtení po sekvencích testovali.
In English
This chapter is devoted to reading comprehension, which is an integral part of the process of learning foreign languages, because it contributes to the development of the communicative competence in all its components. First, we discuss general issues related to reading in the teaching of foreign languages, our attention being orientated to the factors that facilitate or impede the reading. Then, we reach the issue of reading comprehension of pupils with dyslexia. To practice reading comprehension, we propose the technique of reading sequences that is appropriate not only for dyslexics. At the end of the chapter, we describe an experiment conducted with a group of pupils aged 14 to 15 years where we have tested the technique by reading sequences.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|