C 2012

Diferencované čtení v cizím jazyce

KYLOUŠKOVÁ, Hana

Basic information

Original name

Diferencované čtení v cizím jazyce

Name in Czech

Diferencované čtení v cizím jazyce

Name (in English)

Differentiated reading in a foreign language

Authors

KYLOUŠKOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Grenarová, R., Vítková, M. (eds) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu, p. 126-141, 16 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00062441

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6024-1

Keywords (in Czech)

speciální vzdělávací potřeby; výuka cizích jazyků; diferencované čtení

Keywords in English

special educational needs; foreign teaching; differentiated reading

Tags

Reviewed
Změněno: 22/1/2013 19:40, PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola se věnuje čtení s porozuměním, které je neoddělitelnou součástí procesu osvojování cizího jazyka, neboť se podílí na rozvoji komunikační kompetence žáků ve všech jejích složkách. Nejprve traktujeme obecnou problematiku týkající se čtení v cizojazyčné výuce, dále upozorňujeme na faktory, které usnadňují nebo naopak brání porozumění textu, a poukazujeme na problematiku čtení s porozuměním u žáků s dyslexií. Pro nácvik čtení s porozuměním navrhujeme techniku čtení po sekvencích, která je vhodná nejen pro dyslektické žáky. Závěr kapitoly popisuje experiment realizovaný se skupinou žáků 8.-9. tříd, kde jsme techniku čtení po sekvencích testovali.

In English

This chapter is devoted to reading comprehension, which is an integral part of the process of learning foreign languages, because it contributes to the development of the communicative competence in all its components. First, we discuss general issues related to reading in the teaching of foreign languages, our attention being orientated to the factors that facilitate or impede the reading. Then, we reach the issue of reading comprehension of pupils with dyslexia. To practice reading comprehension, we propose the technique of reading sequences that is appropriate not only for dyslexics. At the end of the chapter, we describe an experiment conducted with a group of pupils aged 14 to 15 years where we have tested the technique by reading sequences.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education

Files attached

Zaci_se_SVP_v_cizojazycne_vyuce_obsah.pdf
Request the author's version of the file
Kylouskova_Repozitar.doc
Request the author's version of the file