2012
Sensibilisierung für individuelle Mehrsprachigkeit
JANÍKOVÁ, VěraZákladní údaje
Originální název
Sensibilisierung für individuelle Mehrsprachigkeit
Název česky
Vnímání individuální mnohojazyčnosti
Název anglicky
Perception of individual multilingualism
Autoři
JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Lingua viva, České Budějovice, Katedry jazyků Jihočeské univerzity, 2012, 1801-1489
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00057968
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
individuální mnohojazyčnost; didaktika cizích jazyků, případová studie
Klíčová slova anglicky
individual multilingualism; methodology of foreign learning and teaching; case study
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2013 11:50, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
V originále
Die Thematik der Mehrsprachigkeit scheint noch nie so intensiv in politisch-gesellschaftlichen, bildungspolitischen, wirtschaftlichen sowie sprachdidaktischen Diskussionen vertreten gewesen zu sein wie in den letzten Jahrzehnten (vgl. Pohl 2004, S. 6). Dies impliziert, dass die Mehrsprachigkeit ein brennend aktuelles Thema geworden ist, aus verschiedenen Blickwinkeln betrachtet werden muss und mehrere Aspekte enthält. In diesem Beitrag wird auf das Phänomen Mehrsprachigkeit im Sinne der Bewusstmachung von eigener Sprachenbiographie eingegangen, die als einer der ersten Schritte auf dem Weg zum Erreichen der mehrsprachigen Kompetenz im schulischen Fremdsprachenunterricht gedacht wird. Neben der Begriffspräzisierung im Bereich der individuellen Mehrsprachigkeit werden hier Teilergebnisse einer Fallstudie präsentiert, die als Inspiration für methodische Verfahren in den Seminaren zur Mehrsprachigkeits- bzw. Tertiärsprachendidaktik in der Aus- sowie Fortbildung von Fremdsprachenlehrer/-innen dienen könnten.
Česky
Mnohojazyčnost se v současnosti stává významným společenským tématem, odráží se v politice, ekonomice, jazykové politice, vzdělávání i cizojazyčné výuce. Příspěvek se zabývá konceptem individuální mnohojazyčnosti se zřetelem k reflexi vlastní jazykové biografie, která může významným způsobem přispět k uvědomělému rozvoji vícejazyčné kompetence v rámci cizojazyčné výuky. Vedle vymezení pojmu individuální mnohojazyčnost jsou zde představeny dílčí výsledky případové studie, kterých lze využít v oborově didaktickém modulu zaměřeném na výuku dalšího cizího jazyka v pregraduální přípravě učitelů cizích jazyků i v seminářích dalšího vzdělávání.
Návaznosti
GAP407/11/0321, projekt VaV |
|