Sensibilisierung für individuelle Mehrsprachigkeit
JANÍKOVÁ, Věra. Sensibilisierung für individuelle Mehrsprachigkeit. Lingua viva. České Budějovice: Katedry jazyků Jihočeské univerzity, 2012, roč. 8, č. 15, s. 45-54, 9 s. ISSN 1801-1489. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Sensibilisierung für individuelle Mehrsprachigkeit |
Název česky | Vnímání individuální mnohojazyčnosti |
Název anglicky | Perception of individual multilingualism |
Autoři | JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Lingua viva, České Budějovice, Katedry jazyků Jihočeské univerzity, 2012, 1801-1489. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | němčina |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 60200 6.2 Languages and Literature |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14410/12:00057968 |
Organizační jednotka | Pedagogická fakulta |
Klíčová slova česky | individuální mnohojazyčnost; didaktika cizích jazyků, případová studie |
Klíčová slova anglicky | individual multilingualism; methodology of foreign learning and teaching; case study |
Příznaky | Mezinárodní význam, Recenzováno |
Změnil | Změnila: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Změněno: 15. 2. 2013 11:50. |
Anotace |
---|
Die Thematik der Mehrsprachigkeit scheint noch nie so intensiv in politisch-gesellschaftlichen, bildungspolitischen, wirtschaftlichen sowie sprachdidaktischen Diskussionen vertreten gewesen zu sein wie in den letzten Jahrzehnten (vgl. Pohl 2004, S. 6). Dies impliziert, dass die Mehrsprachigkeit ein brennend aktuelles Thema geworden ist, aus verschiedenen Blickwinkeln betrachtet werden muss und mehrere Aspekte enthält. In diesem Beitrag wird auf das Phänomen Mehrsprachigkeit im Sinne der Bewusstmachung von eigener Sprachenbiographie eingegangen, die als einer der ersten Schritte auf dem Weg zum Erreichen der mehrsprachigen Kompetenz im schulischen Fremdsprachenunterricht gedacht wird. Neben der Begriffspräzisierung im Bereich der individuellen Mehrsprachigkeit werden hier Teilergebnisse einer Fallstudie präsentiert, die als Inspiration für methodische Verfahren in den Seminaren zur Mehrsprachigkeits- bzw. Tertiärsprachendidaktik in der Aus- sowie Fortbildung von Fremdsprachenlehrer/-innen dienen könnten. |
Anotace česky |
---|
Mnohojazyčnost se v současnosti stává významným společenským tématem, odráží se v politice, ekonomice, jazykové politice, vzdělávání i cizojazyčné výuce. Příspěvek se zabývá konceptem individuální mnohojazyčnosti se zřetelem k reflexi vlastní jazykové biografie, která může významným způsobem přispět k uvědomělému rozvoji vícejazyčné kompetence v rámci cizojazyčné výuky. Vedle vymezení pojmu individuální mnohojazyčnost jsou zde představeny dílčí výsledky případové studie, kterých lze využít v oborově didaktickém modulu zaměřeném na výuku dalšího cizího jazyka v pregraduální přípravě učitelů cizích jazyků i v seminářích dalšího vzdělávání. |
Anotace anglicky |
---|
Multilingualism is now becoming an important social issue, reflected in politics, economics, language policy, education and foreign language teaching. This paper deals with the concept of individual multilingualism with respect to the reflection of ones own language biography, which can contribute significantly to the conscious development of the skill of multilingualism in foreign language teaching. Besides the definition of individual multilingualism, partial results of a case study are presented which can be used in field-oriented didactic module for classes of another foreign language in undergraduate foreign language teacher training seminars and continuing education. |
Návaznosti | |
---|---|
GAP407/11/0321, projekt VaV | Název: Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině |
Investor: Grantová agentura ČR, Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině |
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2024 02:29