JANÍKOVÁ, Věra. Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení (Coursebooks and pupils with specific learning difficulties). In Grenarová, R., Vítková, M. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 54-87. ISBN 978-80-210-6024-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení
Name in Czech Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení
Name (in English) Coursebooks and pupils with specific learning difficulties
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu, p. 54-87, 34 pp. 2012.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00062445
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6024-1
Keywords (in Czech) hodnocení učebnic; funkce učebnice ve vzdělávacím procesu; výuka cizích jazyků; žáci se specifickými poruchami učení, výzkum učebnic
Keywords in English evaluation of textbooks; function of textbooks in education; learning and teaching of foreign languages; pupils with specific learning disabilities; textbook research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 5/4/2013 01:13.
Abstract
Hodnocení cizojazyčných učebnic i problematika výuky cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení se stávají se stále větší naléhavostí předmětem zájmu didaktiky cizích jazyků i jejího výzkumu. Společným jmenovatelem obou tematických okruhů jsou i otázky vhodných učebních materiálů, které této skupině žáků mohou učení usnadnit a současně zvýšit jejich motivaci. V kapitole jsou nastíněny funkce učebnice ve vzdělávacím procesu v obecné rovině i ve výuce cizích jazyků a hlavní pozornost je věnována otázkám hodnocení učebnic cizích jazyků z hlediska pedagogické i oborově didaktické teorie a školní praxe. Představen je zde návrh seznamu kritérií pro hodnocení cizojazyčné učebnice se zřetelem k jejímu využívání ve výuce u žáků se specifickými poruchami učení a popsán pilotní výzkum zabývající se ověřováním navržených kritérií při hodnocení dvou vybraných učebnic němčiny. V závěru jsou uvedeny parciální výsledky provedeného výzkumu.
Abstract (in English)
The evaluation of textbooks of foreign languages and the issue of teaching foreign languages to pupils with specific learning disabilities are increasingly being focused by foreign language methodology and the related research. The common denominator of both of these topics is the issue of learning materials which are suited to facilitate learning and increase the motivation of these pupils. The paper outlines the function of textbooks in the learning process in general and specifically for learning foreign languages from the viewpoint of both the education theory and foreign language methodology as well as practical experience from schools. The paper also presents an outline of a list of criteria for evaluating textbooks of foreign languages regarding their use in classes with pupils with specific learning disabilities, and a pilot research is described which focuses on the verification of the suggested criteria while evaluating two selected textbooks of German language. As a conclusion, preliminary results of the conducted research are presented.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 19/7/2024 01:06