C 2012

Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení

JANÍKOVÁ, Věra

Basic information

Original name

Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení

Name in Czech

Učebnice cizích jazyků a žáci se specifickými poruchami učení

Name (in English)

Coursebooks and pupils with specific learning difficulties

Authors

JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu, p. 54-87, 34 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00062445

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6024-1

Keywords (in Czech)

hodnocení učebnic; funkce učebnice ve vzdělávacím procesu; výuka cizích jazyků; žáci se specifickými poruchami učení, výzkum učebnic

Keywords in English

evaluation of textbooks; function of textbooks in education; learning and teaching of foreign languages; pupils with specific learning disabilities; textbook research

Tags

Reviewed
Změněno: 5/4/2013 01:13, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Hodnocení cizojazyčných učebnic i problematika výuky cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení se stávají se stále větší naléhavostí předmětem zájmu didaktiky cizích jazyků i jejího výzkumu. Společným jmenovatelem obou tematických okruhů jsou i otázky vhodných učebních materiálů, které této skupině žáků mohou učení usnadnit a současně zvýšit jejich motivaci. V kapitole jsou nastíněny funkce učebnice ve vzdělávacím procesu v obecné rovině i ve výuce cizích jazyků a hlavní pozornost je věnována otázkám hodnocení učebnic cizích jazyků z hlediska pedagogické i oborově didaktické teorie a školní praxe. Představen je zde návrh seznamu kritérií pro hodnocení cizojazyčné učebnice se zřetelem k jejímu využívání ve výuce u žáků se specifickými poruchami učení a popsán pilotní výzkum zabývající se ověřováním navržených kritérií při hodnocení dvou vybraných učebnic němčiny. V závěru jsou uvedeny parciální výsledky provedeného výzkumu.

In English

The evaluation of textbooks of foreign languages and the issue of teaching foreign languages to pupils with specific learning disabilities are increasingly being focused by foreign language methodology and the related research. The common denominator of both of these topics is the issue of learning materials which are suited to facilitate learning and increase the motivation of these pupils. The paper outlines the function of textbooks in the learning process in general and specifically for learning foreign languages from the viewpoint of both the education theory and foreign language methodology as well as practical experience from schools. The paper also presents an outline of a list of criteria for evaluating textbooks of foreign languages regarding their use in classes with pupils with specific learning disabilities, and a pilot research is described which focuses on the verification of the suggested criteria while evaluating two selected textbooks of German language. As a conclusion, preliminary results of the conducted research are presented.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education

Files attached

Zaci_se_SVP_v_cizojazycne_vyuce_obsah.pdf
Request the author's version of the file
Ucebnice_cizich_jazyku_a_zaci_se_specifickymi_poruchami_uceni.doc
Request the author's version of the file