JANÍKOVÁ, Věra and Miroslav JANÍK. Videostudie als Untersuchungsmethode im Tertiärsprachenunterricht (Video study as a research method in tertiary language teaching). In Oliver Holz, Renate Seebauer. Interaktiver und kompetenzorientierter Unterricht/ Interactive and Competence-Orientated Education. 1st ed. Hamburg: Kovač, 2012, p. 180-190. ISBN 978-3-8300-6422-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Videostudie als Untersuchungsmethode im Tertiärsprachenunterricht
Name in Czech Videostudie jako výzkumná metoda výuky druhého cizího jazyka
Name (in English) Video study as a research method in tertiary language teaching
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Hamburg, Interaktiver und kompetenzorientierter Unterricht/ Interactive and Competence-Orientated Education, p. 180-190, 11 pp. 2012.
Publisher Kovač
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00057970
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-8300-6422-0
Keywords (in Czech) výuka cizích jazyků; terciární didaktika cizích jazyků; videostudie
Keywords in English foreign language learning and teaching; tertiary language methodology; video study
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 5/3/2013 20:48.
Abstract
Auch in der Tschechischen Republik wird Deutsch zu einer typischen Tertiärsprache, die in der Regel nach Englisch als erster Fremdsprache gelernt wird. Diese spezielle Sprachenkonstellation erfordert ein anderes didaktisch-methodisches Konzept, das die sog. Tertiärsprachendidaktik bereitstellt. Auf die Fragen, ob und in wie weit die Prinzipien der Tertiärsprachendidaktik im schulischen Deutsch als zweite Fremdsprache-Unterricht in den Lehr- und Lernprozessen an den tschechischen Grundschulen reflektiert werden, werden mittels einer videobasierten Untersuchung Antworten gesucht, die im Beitrag kurz vorgestellt werden.
Abstract (in Czech)
I v České republice se němčina stává typickým tzv. terciárním jazykem, který je ve školním prostředí vyučován jako druhý cizí zpravidla po angličtině. Tato specifická jazyková konstelace vyžaduje i specifický didakticko-metodický koncept, který představuje didaktika druhého cizího jazyka tzv. terciární didaktika. V příspěvku je představen design empirického výzkumu, který s využitím metody video studie zjišťuje, zda a do jaké míry jsou principy terciární didaktiky cizích jazyků uplatňovány v procesech učení a vyučování němčiny jako druhého jazyka v českých základních školách.
Abstract (in English)
Even in the Czech Republic German is a typical tertiary language that is usually learned after English as a second language. This language constellation requires a different methodological concept provided by the tertiary language didactics. The paper presents a research design using the method of video study to find out if, or to what extent the principles of tertiary language methodology in teaching German as a second language classes are reflected in the teaching and learning processes in the Czech primary schools.
Links
GAP407/11/0321, research and development projectName: Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 11/5/2024 16:25