J
2012
Hranice nespolehlivého vyprávění
FONIOKOVÁ, Zuzana
Basic information
Original name
Hranice nespolehlivého vyprávění
Name in Czech
Hranice nespolehlivého vyprávění
Name (in English)
The Borders of Unreliable Narration
Edition
Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 1213-2144
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/12:00067591
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
nespolehlivost; implikovaný autor; možné světy; fikční univerzum; fikční realita; princip optimální odchylky
Keywords in English
unreliability; implied author; possible worlds; fictional universe; fictional reality; principle of optimal departure
V originále
Tento článek poskytuje stručný přehled a kritické zhodnocení teoretických přístupů k problematice nespolehlivého vypravěče, čehož je pak využito k formulování definice nespolehlivého vyprávění: vypravěč je nespolehlivý, pokud existuje rozdíl mezi čtenářovou rekonstrukcí fikčního světa (tedy událostí, postav a vypravěče) a vypravěčovou verzí tohoto fikčního světa. Tato definice je dále osvětlena a upřesněna pomocí teorie možných světů v literatuře, která také upozorňuje na nemožnost hodnotit některé fikční světy a v nich existující vypravěče měřítky mimotextuálního světa. Následuje příklad atypického homodiegetického vypravěče v románu Kazua Ishigura Když jsme byli sirotci, jehož krátká analýza poukazuje na existenci homodiegetických vypravěčů, jež se vymykají roli tradičně připisované tomuto typu vypravěčů, což nám znemožňuje klasifikovat je jako nespolehlivé.
In English
This study examines unreliable narration from the point of view of narratology. A discussion of different theoretical approaches to this phenomenon is followed by a definition of unreliable narration: a narrator is unreliable if his/her view of the fictional world differs from what the reader reconstructs as the fictional reality of the work. This definition is elucidated and specified using possible-worlds-theory in literature; this theory is also used to point out that extra-textual real-world criteria are not relevant to some kinds of fictional worlds and the narrators existing in these worlds. This argument for the "principle of optimal departure" is supported by the example of an atypical homodiegetic narrator in Kazuo Ishiguro's When We Were Orphans. A short analysis of this novel is provided to demonstrate the existence of homodiegetic narrators that defy the role traditionally assigned to these types of narrators by literary conventions, which also means that they cannot be categorized as unreliable.
Displayed: 20/10/2024 09:22