ZAPLETAL, Miloš. Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky. Opus musicum : hudební revue. Brno: Opus musicum, 2012, roč. 44, č. 5, s. 22-40. ISSN 0862-8505.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky
Název česky Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky
Název anglicky Folk songs of Horňácko from the viewpoint of modality and flexible diatonic
Autoři ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opus musicum : hudební revue, Brno, Opus musicum, 2012, 0862-8505.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00062584
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky lidová píseň; Horňácko; modalita; flexibilní diatonika; Jaroslav Volek; hudební analýza; hudební teorie
Klíčová slova anglicky musical folklore; Horňácko; modality; flexible diatonic; Jaroslav Volek; musical analysis; musical theory
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D., učo 207024. Změněno: 9. 10. 2013 19:56.
Anotace
Cílem studie je ukázat, že koncepce modality a flexibilní diatoniky, vytvořená Jaroslavem Volkem primárně pro analýzu artificiální hudby 20. století, může fungovat jako teoretický nástroj pro kvantitativní analýzu melodiky (melodických paradigmat) lidové hudby. Autor provedl analýzu 127 lidových písní z etnografického regionu Horňácko (vydaných ve sbírce Zeman, Martin: Horňácké písně, eds. Toncrová, Marta - Uhlíková, Lucie. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2000). Cílem analýzy bylo ověřit a upřesnit dříve postulované teze Holého (1966) a Trojana (1980) o povaze tónin moravského hudebního folklóru (zejména z Horňácka). Na základě autorovy vlastní systematiky melodických paradigmat (vytvořené na základě Volkovy teorie) byla vyhodnocena četnost jednotlivých melodických paradigmat (MP) a diatonických flexí. Ve zkoumaném vzorku převládají MP durového charakteru; nejčastější jsou flexe situované na 4. a 7. stupni v dur a na 6. a 7. stupni v moll; vůbec nejčastější jsou však flexe na 3. stupni; převládajícím gregoriánským modem je lydický.
Anotace anglicky
The goal of this study is to demonstrate that Jaroslav Volek's conception of modality and flexible diatonic can serve as a methodological and theoretical tool for analysis of melodic paradigms (MP) of musical folklore. An analysis of 127 folk songs from the ethnographic region of Horňácko (taken from Zeman, Martin: Horňácké písně, eds. Toncrová, Marta - Uhlíková, Lucie. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2000) has been conducted. The purpose of the analysis was to validate and specify Holý's (1966) and Trojan's (1980) theses about a character of scales of Moravian musical folklore, especially from the region of Horňácko (predominance of Lydian, Mixolydian and Dorian features, irrelevance of n-chords and n-tonics etc.). Based on author's own systematics of MPs (using Volek's theory), frequency of MPs and diatonic flexions was evaluated. In the researched group of tunes, MPs based on major scale predominate. The most frequent flexions are those situated at the fourth or seventh grade of major scale and at the sixth and seventh grade of minor scale; but the flexions at the third grade are the most frequent at all. Among Gregorian modes, the Lydian one predominates.
Návaznosti
MUNI/A/0927/2009, interní kód MUNázev: Osobnosti a instituce české hudební kultury. Pramenný výzkum k přípravě hesel pro Český hudební slovník osob a institucí.
Investor: Masarykova univerzita, Osobnosti a instituce české hudební kultury. Pramenný výzkum k přípravě hesel pro Český hudební slovník osob a institucí., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 12:46