B 2012

Poeme électronique. 1958. Le Corbusier - E. Varese - I. Xenakis

FLAŠAR, Martin

Basic information

Original name

Poeme électronique. 1958. Le Corbusier - E. Varese - I. Xenakis

Name (in English)

Poeme électronique. 1958. Le Corbusier - E. Varese - I. Xenakis

Authors

FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Vyd. 1. Brno, 162 pp. Spisy FF MU v Brně ; č. 409, 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/12:00062604

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-5945-0

Keywords in English

multimedia; art; electronic music; Le Corbusier; Iannis Xenakis; Edgard Varese; Expo 1958; Poeme électronique

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 12/4/2013 13:54, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

"Poeme électronique" byla jedním z prvních komplexních multimediálních děl, které důsledně využívalo řízeného pohybu elektroakustického materiálu v architektonickém prostoru. Pro prezentaci firmy Philips na Světové výstavě v Bruselu v r. 1958 jej připravila trojice umělců Le Corbusier, Edgard Varese a Iannis Xenakis. Označení Poeme électronique v této práci reprezentuje soubor uměleckých počinů v oblasti architektury, hudby a vizuálního umění, které s pavilonem Philips souvisely. Zvláštní pozornost je věnována osobnosti solitéra a průkopníka elektroakustické hudby Edgarda Varese. Ambicí předkládané publikace je sledování vývojových linií hlavních protagonistů protínajících interpretační rámec konstruovaný estetikami dobových uměleckých směrů a hnutí.

In English

"Poeme électronique" was one of the first comprehensive multimedia works, which consistently used the handling of audio material in architectural space. This work was prepared by a trio of artists Le Corbusier, Edgard Varese and Iannis Xenakis for the presentation of the Philips company at the World Exhibition in Brussels in 1958. Poeme électronique is used in this book as a comprehensive term for a set of artistic acts associated with the Philips pavillion. A particular emphasis is placed on the personality of the solitaire and pioneer of electroacoustic music, Edgard Varese. The present publication attempts to trace the lines of the development of the three main protagonists intersecting an interpretive framework designed by the aesthetics of contemporary art groups and movements.