Detailed Information on Publication Record
2012
Poeme électronique. 1958. Le Corbusier - E. Varese - I. Xenakis
FLAŠAR, MartinBasic information
Original name
Poeme électronique. 1958. Le Corbusier - E. Varese - I. Xenakis
Name (in English)
Poeme électronique. 1958. Le Corbusier - E. Varese - I. Xenakis
Authors
FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Vyd. 1. Brno, 162 pp. Spisy FF MU v Brně ; č. 409, 2012
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/12:00062604
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-5945-0
Keywords in English
multimedia; art; electronic music; Le Corbusier; Iannis Xenakis; Edgard Varese; Expo 1958; Poeme électronique
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 12/4/2013 13:54, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
"Poeme électronique" byla jedním z prvních komplexních multimediálních děl, které důsledně využívalo řízeného pohybu elektroakustického materiálu v architektonickém prostoru. Pro prezentaci firmy Philips na Světové výstavě v Bruselu v r. 1958 jej připravila trojice umělců Le Corbusier, Edgard Varese a Iannis Xenakis. Označení Poeme électronique v této práci reprezentuje soubor uměleckých počinů v oblasti architektury, hudby a vizuálního umění, které s pavilonem Philips souvisely. Zvláštní pozornost je věnována osobnosti solitéra a průkopníka elektroakustické hudby Edgarda Varese. Ambicí předkládané publikace je sledování vývojových linií hlavních protagonistů protínajících interpretační rámec konstruovaný estetikami dobových uměleckých směrů a hnutí.
In English
"Poeme électronique" was one of the first comprehensive multimedia works, which consistently used the handling of audio material in architectural space. This work was prepared by a trio of artists Le Corbusier, Edgard Varese and Iannis Xenakis for the presentation of the Philips company at the World Exhibition in Brussels in 1958. Poeme électronique is used in this book as a comprehensive term for a set of artistic acts associated with the Philips pavillion. A particular emphasis is placed on the personality of the solitaire and pioneer of electroacoustic music, Edgard Varese. The present publication attempts to trace the lines of the development of the three main protagonists intersecting an interpretive framework designed by the aesthetics of contemporary art groups and movements.