Detailed Information on Publication Record
2012
Používané didaktické metody při implementaci mediální výchovy do výuky českého jazyka a literatury
STREJČKOVÁ, DagmarBasic information
Original name
Používané didaktické metody při implementaci mediální výchovy do výuky českého jazyka a literatury
Name in Czech
Používané didaktické metody při implementaci mediální výchovy do výuky českého jazyka a literatury
Name (in English)
The Educational Methods in the Training of Czech Language and Literature Teachers within the Media Education
Authors
STREJČKOVÁ, Dagmar (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, Nové trendy v didaktice českého jazyka. Sborník příspěvků z Odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny 9. září 2011, p. 27-38, 12 pp. 2012
Publisher
Nakladatelství Karolinum
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00062634
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7290-603-1
Keywords (in Czech)
didaktické metody; mediální výchova; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; Český jazyk a literatura
Keywords in English
educational methods; media education; The Framework Education Programme for Elementary Education; the Czech language and literature
Tags
Reviewed
Změněno: 18/3/2013 11:25, PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se věnuje realizaci průřezového tématu Mediální výchova ve výuce učitelů českého jazyka a literatury na druhém stupni základních škol se sídlem na území okresu Brno-město. Výzkum se zaměřuje na používání didaktických metod u učitelů českého jazyka a literatury při implementaci mediální výchovy. V empirické části byla využita statistická procedura. V této části příspěvku byl představen výzkumný problém včetně výzkumných otázek a hypotéz, pojednáno bylo o výzkumném nástroji a výzkumném souboru, jakož i o sběru a analýze získaných dat. Výzkumné šetření bylo provedeno kvantitativní metodou za použití dotazníku vlastní konstrukce. Empirické šetření mělo charakter šetření výběrového a jeho respondenty byli učitelé vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na druhém stupni základních škol se sídlem v okrese Brno-město. Výzkumné šetření přineslo poznatky o formě realizace průřezového tématu Mediální výchova a o používaných didaktických metodách učiteli českého jazyka. Byla zjištěna převládající implementace průřezového tématu Mediální výchova do výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura.
In English
The paper deals with the realization of a cross-section theme in the Media Education of Czech language and literature teachers in the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. The research directs at the use of educational methods of Czech language and literature teachers at instruction of the Media Education. In the empirical part the statistics procedure was utilized. In this part of the paper there was presented the research problem, including the research question and hypothesis, and the research instrument and research file, counting collection and analysis of gained data. The research was carried out in the quantitative method, using the questionnaire of its own structure. Empirical research had selection character and its respondents were teachers of Czech language and literature in the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. The research brought findings in the form of realizations of cross-section theme of Media Education and the use of educational methods by teachers of Czech language and literature on the upper elementary schools with seats in the Brno-city district. It was found out that the form of implementation of cross-section theme of Media Education is prevailing in education subject of Czech language and literature.