Detailed Information on Publication Record
2012
Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání – šestý rok realizace výzkumného záměru.
VÍTKOVÁ, MarieBasic information
Original name
Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání – šestý rok realizace výzkumného záměru.
Name in Czech
Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání – šestý rok realizace výzkumného záměru.
Name (in English)
Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education – the Sixth Year of the Research Project.
Authors
Edition
1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Education Needs VI. p. 13-25, 13 pp. 2012
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-235-2
Keywords (in Czech)
žák; speciálně vzdělávací potřeby; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV); školní vzdělávací program (ŠVP); inkluzivní vzdělávání; inkluzivní didaktika; výzkumné týmy výzkumného záměru
Keywords in English
pupil; special educational needs; Framework Educational Programme for Basic Education; inclusive education; inclusive didactics; research team
Tags
Reviewed
Změněno: 24/3/2013 18:49, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
V originále
V kapitole je prezentován Výzkumný záměr (MSM0021622443) Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jehož řešitelem je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. a výzkumné týmy určené k jeho realizaci. Výzkumný záměr (VZ) je koncipován jako výzkum základní, dlouhodobý a intenzivní. Z metodologického hlediska se jedná o dvě dimenze (strategie) řešení problému, o metodologickou dimenzi monografickou a statistickou. V rámci monografické procedury je výzkum řešen jako kvalitativní a výsledkem bude vytvoření epistémé pro empirický výzkum. Předmětem zájmu je formulovat teoretický fundament zkoumaného problému, provést analýzu dostupných materiálů a zpracovat komparativní studie se zahraničím. V rámci statistické procedury se VZ diferencuje metodologicky do oblastí, které jsou identické se subproblémy VZ. VZ je koncipován na období let 2007-2013. Předmětem bádání je systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními potřebami (SVP) v základní škole s důrazem na postupnou implementaci RVP ZV. Výstupy jsou prezentovány po etapách ve formě konferencí a publikační činnosti.
In English
The research project “Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education” (FEP BE) is basic, long term, and intensive research. From the methodological point of view, there are two main dimensions (strategies): the monographic one and the statistical one. The research is carried out as a qualitative research within the monographic procedure; its result is an episteme for the empirical research. The main objective is to formulate the theoretical foundations of the problem, carry out the analysis of available materials and produce comparative studies with foreign countries. The research will be methodologically diversified into areas that are identical with the research sub-problems within the statistical procedure. This part of the research will be conducted according to the operationalisation of the goals of each research area. Proposals and actions will be determined. This research project is proposed for the years 2007-2013. The study is a systematic creative activity in the areas of inclusion of students with special needs in basic school with the aim to gradually implement FEP BE. The research outcomes are presented at conferences and in publications.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|