PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ. Postoje k osobám s postižením u obecné populace ČR (Attitudes of General Public towards People with Disabilities in the Czech Republic). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Education Needs VI. 1st ed. Brno: Paido, 2012, p. 41-50. ISBN 978-80-7315-235-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje k osobám s postižením u obecné populace ČR
Name in Czech Postoje k osobám s postižením u obecné populace ČR
Name (in English) Attitudes of General Public towards People with Disabilities in the Czech Republic
Authors PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Education Needs VI. p. 41-50, 10 pp. 2012.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00062830
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-235-2
Keywords (in Czech) postoje k lidem s postižením; inkluze; zdravotní postižení; Česká republika
Keywords in English attitudes toward people with disabilities; inclusion; disability; Czech Republic
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 18/3/2013 09:42.
Abstract
Tato kapitola analyzuje kontext inkluzivních procesů v České republice skrze postoje obecné populace k lidem se zdravotním postižením. V našem výzkumu, provedeném v prosinci 2011, bylo využito adaptované verze Bogardusovy škály sociální distance. Výzkum byl proveden na reprezentativním vzorku české populace ve věku patnáct a více let. Otázky se zaměřily na získání informací o třech typech zdravotního postižení (tělesného, mentálního a smyslového). Analyzována byla míra akceptace osob se zdravotním postižením ve vzdělávacím kontextu a obecná míra akceptace osob s různým typem postižení. Výsledky ukazují větší míru akceptace u respondentů nižšího věku a vyššího vzdělání.
Abstract (in English)
This chapter analyzes the context of inclusive processes in the Czech Republic through attitudes of the general public towards people with disabilities. In our research, carried out in December 2011, we administered an adapted version of Bogardus scale of social distance to a representative sample of Czech population aged 15 and more. The questions were aimed to provide information about three types of disabilities (Physical, Intellectual and Sensory). The analysis looked closely at the level of acceptance in educational settings and also at focus on generational comparison. Data showed more positive and accepting attitudes in younger and more educated groups of population.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/4/2024 21:17