KLENKOVÁ, Jiřina. Získávání kompetencí k podpoře přirozeného vývoje komunikačních dovedností dětí v předškolním vzdělávání (Acquiring Competences to Support Natural Development of Communication Skills of Children in Preschool Education). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Education Needs VI. 1st ed. Brno: Paido, 2012, p. 95-108. ISBN 978-80-7315-235-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Získávání kompetencí k podpoře přirozeného vývoje komunikačních dovedností dětí v předškolním vzdělávání
Name in Czech Získávání kompetencí k podpoře přirozeného vývoje komunikačních dovedností dětí v předškolním vzdělávání
Name (in English) Acquiring Competences to Support Natural Development of Communication Skills of Children in Preschool Education
Authors KLENKOVÁ, Jiřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Education Needs VI. p. 95-108, 14 pp. 2012.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00062834
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-235-2
Keywords (in Czech) vývoj řeči; podpora vývoje řeči; narušení vývoje řeči; narušená komunikační schopnost; logopedická prevence; logopedická intervence
Keywords in English speech development; the support of speech development; impaired speech development; impaired communication ability; speech therapy prevention; speech therapy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D., učo 1372. Changed: 20/2/2013 17:59.
Abstract
V kapitole je prezentováno výzkumné šetření, které bylo realizováno u pedagogů předškolních zařízení s cílem zjistit, zda se zabývají ve své pedagogické činnosti logopedickou prevencí. Do preventivních opatření v rámci ovlivňování přirozeného vývoje řečových a jazykových složek se řadí i ovlivňování vývoje výslovnosti hlásek a předcházení odchylkám ve vývoji artikulace. Byla zjišťována artikulace hlásek u dětí ve čtyřech věkových kategoriích před nástupem do školy, a to u dětí tří až šestiletých s cílem zjistit, jaký je stav vývoje výslovnosti. Nesprávná výslovnost hlásek je častým důvodem odkladu školní docházky dětí a následně i určitých obtíží ve vzdělávacím procesu po zahájení školní docházky.
Abstract (in English)
This chapter presents an investigation which was focused on pre-school teachers with the aim to find out whether they are concerned with the speech therapy prevention in their practice. Into the preventive measures within the influence of natural development of speech and language components also rank among influencing the development of pronunciation of speech sounds and prevent of deviations in development of articulation. Articulation of speech sounds has been investigated in four age categories of children before entering school, namely children three to six years, with the aim to determine what the state of their pronunciation is. Incorrect pronunciation of speech sounds is a common reason for postponement of the school attendance and consequently certain difficulties in the educational process after the initiation of school attendance.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 7/6/2024 19:08