Detailed Information on Publication Record
2012
Afektivní strategie učení ve vyučování cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení
JANÍKOVÁ, VěraBasic information
Original name
Afektivní strategie učení ve vyučování cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení
Name in Czech
Afektivní strategie učení ve vyučování cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení
Name (in English)
Affective Strategies in Foreign Language Teaching to Pupils with Specific Learning Disorders
Authors
JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Education of Pupils with Special Education Needs VI. p. 245-256, 12 pp. 2012
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00062841
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-235-2
Keywords (in Czech)
specifické poruchy učení; afektivní strategie učení; cizojazyčná výuka; výzkum
Keywords in English
specific learning disabilities; affective strategies; foreign language teaching; research
Tags
Reviewed
Změněno: 5/4/2013 01:03, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
V originále
Učení se cizímu jazyku nebývá pro žáky se specifickými poruchami učení snadnou záležitostí. Úlohou učitele je tyto žáky dostatečně motivovat a ukazovat cesty, jak se i přes různé obtíže mohou cizímu jazyku naučit a při učení nemuset nutně zažívat stresující pocity. Emocionální dimenze učení je významným faktorem úspěšnosti obecně, u dané cílové skupiny se ukazuje jako jeden z nejvýznamnějších. Regulovat emoce, motivaci a postoje při učení napomáhají afektivní strategie, které jsou v kapitole představeny jako jedno ze základních východisek pro učitele cizích jazyků při vyučování žáků s poruchami učení a jako předmět výzkumu, který se zabýval zjišťováním míry uplatňování těchto strategií ve výuce cizích jazyků.
In English
Learning foreign languages hardly ever is an easy matter for pupils with specific learning disabilities. It is up to the teacher to motivate these pupils sufficiently and to show them useful ways how to learn a foreign language in spite of various difficulties without unnecessary emotional stress. The emotional dimension of learning is an important parameter of success in general, but for pupils with learning disabilities, it is a crucial one. Affective strategies can help regulating emotions, motivation and approaches to learning. The paper gives an outline of the affective strategies as one of the basic sources for foreign language teachers instructing pupils with specific learning disabilities as well as the topic of a research study which has dealt with the extent of implementing these strategies in foreign language teaching.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|