C 2012

Okolnosti volby studijní/profesní cesty u žáků se sociálním znevýhodněním

FRIEDMANN, Zdeněk and Bohumíra LAZAROVÁ

Basic information

Original name

Okolnosti volby studijní/profesní cesty u žáků se sociálním znevýhodněním

Name in Czech

Okolnosti volby studijní/profesní cesty u žáků se sociálním znevýhodněním

Name (in English)

Circumstances of Academic/Professional Choice in Pupils with Social Disadvantage

Authors

FRIEDMANN, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Friedmann, Z. et al. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění. Professional Orientation of Pupils with Special Educational Needs and their Job Opportunities. p. 83-94, 12 pp. 2012

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00062850

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-236-9

Keywords (in Czech)

žáci se sociálním handicapem, profesní přání, vliv rodičů na volbu školy/profese, romský původ

Keywords in English

pupils with a social disadvantage; professional aspirations; the role of parents in the academic/professional choice; Romany origin

Tags

Reviewed
Změněno: 26/10/2016 10:46, doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.

Abstract

V originále

Text přináší dílčí výsledky z výzkumu realizovaného v rámci výzkumného záměru MSM0021622443 s názvem Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (2007-2013). Autoři popisují a interpretují data z kvantitativního šetření, které bylo zaměřeno na zjišťování některých specifik volby studijní/pracovní cesty u žáků se sociálním handicapem (znevýhodněním). Pozornost je věnována především vztahu mezi rizikovými faktory sociálního znevýhodnění a okolnostem, případně vlivům, které často hrají roli v procesu rozhodování.

In English

The text presents selected results of a research conducted within a research project of the Ministry of Education, Youth and Sports MSM0021622443 called Special needs of pupils in the context of the Framework Education Programme for basic education (2007-2013). The authors describe and interpret the data gathered in a quantitative investigation focused on the identification of several specific features of academic/professional choice in pupils with a social disadvantage. Attention is paid primarily to the relationship between risk factors of the social disadvantage and the circumstances or influences, which often play a role in the decision making process.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education