HORÁKOVÁ, Jana. Softwarové umění : programování excesu (Software art : excess programming). Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 47, č. 2, p. 23-47. ISSN 1212-0391.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Softwarové umění : programování excesu
Name (in English) Software art : excess programming
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 1212-0391.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/12:00062955
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) software; umění; komputace; metafora; programování excesu
Keywords in English software; art; computation; metaphor; excess programming
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 7/4/2013 21:51.
Abstract
Příspěvek je věnován specifikaci pojmu softwarové umění ve vztahu k jiným označením umění využívajícího digitální média, konkrétně počítačové umění a počítačem generované umění. Softwarové umění představuje jako disciplínu propojující matematické, poetické a metafyzické chápání komputace (A. Lovelace), jako diskurz osvobozující software z logiky čisté funkcionality ve prospěch jeho metaforické funkce (A. Turing), a jako uměleckou tvorbu zkoumající limity lidské i strojové racionality a imaginace, kterou můžeme nazvat programování excesu.
Abstract (in English)
The paper is devoted to the specification of the software art concept in relation to other names for digital media arts, specifically computer art and computer generated art. It deals with software art as a discipline that links mathematical, poetic and metaphysical understanding of computation (A. Lovelace), as discourse liberating software from pure logic of functionality in favor of its metaphorical function (A. Turing), and as artistic creativity exploring the limits of human and machine rationality and imagination, which we call programming of excesses.
PrintDisplayed: 8/6/2024 18:25