HORÁKOVÁ, Jana. Karel Čapek: Czech Frankenstein (Cafe Neu Romance festival / European Robotics Week). In Cafe Neu Romance festival / European Robotics Week. 2012.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Karel Čapek: Czech Frankenstein
Name in Czech Karel Čapek: český Frankenstein
Name (in English) Cafe Neu Romance festival / European Robotics Week
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Cafe Neu Romance festival / European Robotics Week, 2012.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/12:00062957
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Karel Čapek; R.U.R.; robot; robotika; science-fiction; dramatická postava
Keywords in English Karel Čapek; R.U.R.; robot; robotics; science-fiction; drama character
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 11/4/2013 09:55.
Abstract
Název přednášky je remakem titulku recenze prvního uvedení hry Karla Čapka R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920/1921) v U.S.A.. Autor recenze, John Corbin, v ní nazval Čapka “česko-slovenským Frankensteinem” (1922). V přednášce představím další příklady recepce hry R.U.R. v prvním desetiletí po její oficiální premiéře v Národním divadle v Praze (25. ledna 1921). Diváci se seznámí s fotografiemi a recenzemi inscenací RUR v Praze (1921), Berlíně (1923), Vídni (1923), New York (1922), Londýně (1923) a Paříži (1924). Zvláštní pozornost bude věnována recepci Robota v různých kulturních kontextech, stejně jako prvním mechanických robotům, bezprostředně inspirovaným roboty Karla Čapka. Robota budu interpretovat jako metaforu stavu lidstva ve Věku stroje. Dramatická postava Robota bude podrobena sémiologické analýze, na základě které zformuluji soubor motivů, které se pojí s robotem, jako uměleckým médiem dosud. Přednáška chce být příspěvkem k archeologii media robota.
Abstract (in English)
"Who were you if you admired him?" asked Robert Wechsler in the article Čapek in America (1992). "Well, that question was answered very soon […]. You was a sci-fi fan." Čapek has been considered an important part of the science-fiction history, if for no other reason than that he had invented one of the principal characters of science fiction, the robot. The title of the lecture is a remake of Karel Čapek's R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920/1921) first stage production in U.S.A. review by John Corbin headline, who called Karel Čapek "A Czecho-Slovak Frankenstein"(1922). I will introduce more examples of Karel Čapek's play R.U.R. reception in the first decade since its official first night in the National Theatre in Prague (January 25, 1921) during my lecture. An audience will be introduced with photographs and reviews of R.U.R. stage productions in Prague (1921), Berlin (1923), Vienna (1923), New York (1922), London (1923), and Paris (1924) with special attention to Robot character reception in different cultural contexts, as well as with first embodiments of mechanical robots immediately inspired by Čapek's Robots. I will deal with Robot as a metaphor of state of humanity in the Machine Age. The Robot as a dramatic character will be subjected to the semiological analyses to find set of motives that accompany the robot as an artistic medium till nowadays. The lecture wants to be a contribution to a media archeology of robot.
PrintDisplayed: 8/6/2024 16:50