ČELEDOVÁ, Libuše, Rostislav ČEVELA, Petr BRHEL and Markéta PETROVOVÁ. První zkušenosti s pregraduální výukou posudkového lékařství na lékařských fakultách (First experience with undegraduate teaching of assessment medicine at medical faculties). Praktický lékař. 2012, vol. 92, No 7, p. 413-415. ISSN 0032-6739.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name První zkušenosti s pregraduální výukou posudkového lékařství na lékařských fakultách
Name (in English) First experience with undegraduate teaching of assessment medicine at medical faculties
Authors ČELEDOVÁ, Libuše (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Rostislav ČEVELA (203 Czech Republic), Petr BRHEL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Markéta PETROVOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Praktický lékař, 2012, 0032-6739.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30200 3.2 Clinical medicine
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14110/12:00062971
Organization unit Faculty of Medicine
Keywords (in Czech) pregraduální vzdělávání; předmět posudkové lékařství; lékařská posudková služba
Keywords in English undergraduate teaching; undergraduate education; the subject of assessment medicine; assessment medicine service
Changed by Changed by: Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková, učo 9005. Changed: 13/2/2013 15:40.
Abstract
Článek informuje o tříleté zkušenosti se zavedením předmětu posudkové lékařství do výuky mediků v posledních ročnících studia, a to v garanci klinik pracovního lékařství LF MU v Brně a 1. LF UK v Praze. Popisuje také personální situaci v České republice z hlediska počtu lékařů pracujících v lékařské posudkové službě. Posudková problematika je významnou součástí zdravotní péče a praktičtí lékaři se s činností lékařské posudkové služby setkávají stále častěji. Autoři se zabývají možností generačního doplňování a obměny oboru posudkové lékařství cestou zvyšování informovanosti o posudkové činnosti již u studentů lékařských fakult. Budoucí lékaři, zejména pak praktičtí, tak získají základní informace ještě před vstupem do praxe. V článku je diskutováno i rozšířen koncepce oboru posudkové lékařství o problematiku pregraduální výuky jako nedílné součásti uceleného systému vzdělávání lékařů.
Abstract (in English)
The article reports on three yers of experience with incorporating the subject of assessment medicine into undergraduate training of medical students in their final years of study within the syllabus of the oocupational medicine clinics of Medical Faculty of Masaryks University in Brno and the 1st Medical fakulty of Cahrles University in Prague. The article further describes the personel situation in the Czech republic from the point of view of the number of doctors working in the assessment medicine service. The autors consider the possibility of replenishment and alternation of generations in the branch of the assessment medicine service by improving medical students awareness of assessment medicine. The article also discusses broadening the concept of assessment medicine with the issue of undergraduate education as an integral part of a self-contained systém of medical education.
PrintDisplayed: 21/7/2024 13:21