J 2012

Organizační učení v realitě života školy: impulzy, témata, strategie řízení

SEDLÁČEK, Martin, Milan POL, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ et. al.

Basic information

Original name

Organizační učení v realitě života školy: impulzy, témata, strategie řízení

Name in Czech

Organizační učení v realitě života školy: impulzy, témata, strategie řízení

Name (in English)

Organizational learning in the reality of school life: impulses, topics and management strategies

Authors

SEDLÁČEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Milan POL (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/12:00058238

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

organizační učení; škola; případové studie; dotazníkové šetření

Keywords in English

organizational learning; school; case studies; questionnaire survey

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 7/4/2013 18:39, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

V tomto textu se věnujeme organizačnímu učení ve školách. Vycházíme z empirického materiálu, který jsme získali v roce 2011 ve třech základních školách. Přinášíme charakteristiky zkoumaných škol, věnujeme se impulzům organizačního učení ve školách, tématům tohoto učení, uplatňovaným strategiím řízení organizačního učení a také faktorům, které organizační učení ve školách podporují, případně mu brání. V závěru vysvětlujeme spojitost kvalitativní fáze výzkumu s další fází, koncipovanou jako kvantitativní.

In English

This paper investigates organizational learning at schools. We use empirical data that were gathered in 2011 in three primary and lower secondary schools. The paper describes the characteristic features of the schools and it discusses the impulses for organizational learning in schools, its topics, applied strategies of managing of organisational learning and also the factors that support or undermine it. The paper concludes by explaining the connected nature of the qualitative phase of the research with a related phase that is designed as a quantitative one.

Links

GAP407/10/1197, research and development project
Name: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools