D 2012

Motivace nadaných žáků prostřednictvím řešení problémových úloh ve výuce fyziky na ZŠ

VACULOVÁ, Ivana

Basic information

Original name

Motivace nadaných žáků prostřednictvím řešení problémových úloh ve výuce fyziky na ZŠ

Name in Czech

Motivace nadaných žáků prostřednictvím řešení problémových úloh ve výuce fyziky na ZŠ

Name (in English)

Motivation of talented pupils by solving problem tasks in physics education at the basic schools

Authors

VACULOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách, p. 115 -120, 6 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00063002

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5886-6

Keywords (in Czech)

nadaný žák; motivace; problémové úlohy; výuka fyziky; videostudie

Keywords in English

talented pupils; motivation; problem tasks; physics education; videostudy

Tags

Reviewed
Změněno: 5/3/2013 13:42, Mgr. Ivana Medková, Ph.D.

Abstract

V originále

V příspěvku se zabýváme možnostmi rozvíjení a motivace nadaných žáků během výuky fyziky. Podrobněji se pak zabýváme využíváním problémových úloh, včetně úloh experimentálního charakteru, které umožňují nadaným žákům objevovat nová fakta a skutečnosti. Na základě našeho výzkumu se však ukázalo, že žáci nemají k řešení těchto typů úloh během výuky fyziky dostatek příležitostí. Proto uvádíme několik možných způsobů, jak můžeme tyto úlohy nadaným žákům zadávat, a doplňujeme je konkrétními ukázkami.

In English

Our contribution is focused on the possibilities of development and motivation of talented pupils in physics education. We performed the detailed examination of the importance of the application of problem tasks, including the experimental tasks that enable talented students to discover new facts and reality. The results of our research revealed that the pupils have not enough opportunities to get in touch with such tasks. Therefore, we suggest several ways how to help the pupils to develop their knowledge, and show the practical examples.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education