BARTOŇOVÁ, Miroslava. Postoje rodičů dětí s mentálním postižením vůči sexualitě (Attitudes of Parents to Sexuality of their Children with Intellectual Disabilities). In Vítková, M., Friedmann, Z. (eds.). Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Professional Orientation of Students with Special Educational Needs. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 219-235. ISBN 978-80-210-5941-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje rodičů dětí s mentálním postižením vůči sexualitě
Name in Czech Postoje rodičů dětí s mentálním postižením vůči sexualitě
Name (in English) Attitudes of Parents to Sexuality of their Children with Intellectual Disabilities
Authors BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Brno, Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Professional Orientation of Students with Special Educational Needs. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. p. 219-235, 17 pp. 2012.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00063063
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5941-2
Keywords (in Czech) osoba s mentálním postižením sexualita sexuální výchova rodiče škola postoje osobnost inteligence.
Keywords in English person with mental disability sexuality sex education parents school attitudes personality intelligence
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 11/4/2013 16:06.
Abstract
Článek se zabývá postoji rodičů k sexualitě jejich dospělých dětí s mentálním postižením. Při sexuální výchově je rodina zdrojem poučení, vzoru i vztahu. Spolupráce školy s rodinou vychází z legislativy, jsou vymezena práva a povinnosti školy a zákonného zástupce ve vztahu k žákovi. Osoby s mentálním postižením mají svá specifika právě i v oblasti sexuality. Výzkumné šetření specifikuje základní kategorie z oblasti postojů rodičů k sexualitě, je zpracováno pomocí kvalitativního výzkumu na základě hloubkových rozhovorů s rodiči dětí s mentálním postižením.
Abstract (in English)
The article deals with the attitudes of parents to a sexuality of their adult children with mental disability. In sex education is the family the main source of guidance, pattern and relationship. Cooperation between school and family is based on law. Rights and obligations of school and guardian are defined in relation to a pupil. People with mental disability have aspecifics in this sphere. The researc specify the basic cathegories from the sphere of sexuality. It is processed with help of qualitative research based on depth interviews with parents of children with mental disability
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 9/10/2024 08:06