PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ. Postoje, obavy a emoce spojené s inkluzí u studentů pedagogických oborů (Sentiments, Attitudes and Concerns of Students of Education Asociated with Inclusioin). In Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs I. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 27-42. ISBN 978-80-210-5995-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje, obavy a emoce spojené s inkluzí u studentů pedagogických oborů
Name in Czech Postoje, obavy a emoce spojené s inkluzí u studentů pedagogických oborů
Name (in English) Sentiments, Attitudes and Concerns of Students of Education Asociated with Inclusioin
Authors PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs I. p. 27-42, 16 pp. 2012.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00063085
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5995-5
Keywords (in Czech) inkluze; student; speciální pedagogika; učitel
Keywords in English inclusion; student; special pedagogy; teacher
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 4/2/2013 13:58.
Abstract
Výzkumy postojů učitelů a budoucích učitelů k inkluzi a jejich obav spojených s prací v inkluzivních třídách jsou ve světovém pedagogickém výzkumu prováděny velmi často a s využitím různých metodologických přístupů. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, jaké jsou postoje studentů pedagogických oborů k inkluzi, jak se liší od postojů obecné populace a také srovnání studentů speciální pedagogiky a ostatních pedagogických oborů. Využili jsme dat z dotazníkového šetření, ve kterém jsme zkombinovali modifikovanou verzi škály SACIE a upravenou verzi Bogardusovy škály sociální distance, která měří sociální akceptaci konkrétních skupin ve společnosti. Výzkumný soubor tvořilo 155 studentek a studentů Masarykovy univerzity oboru speciální pedagogika a jiných pedagogických oborů. Naše výsledky ukazují, že studium pedagogických oborů (a ještě výrazněji studium speciální pedagogiky) je důležitým faktorem pro sociální akceptaci osob s různými typy postižení, stejně jako pro postoje k inkluzi. Studenti speciální pedagogiky projevovali méně obav z práce v inkluzivním prostředí než studenti jiných pedagogických oborů, plných 36, 2 % z nich však má obavy z nedostatku vlastních schopností pro práci v inkluzivních třídách, 72 % z nich se bojí neschopnosti věnovat adekvátní pozornost všem žákům ve třídě a 91 % se obává nedostatku finančních zdrojů pro inkluzi.
Abstract (in English)
Studies of attitudes of teachers and future teachers towards inclusion and their concerns associated with working in inclusive settings are conducted quite often in educational research, using variety of methodological strategies. Our research aimed to analyze attitudes of future teachers of different subjects towards inclusion, find out how these attitudes differ from attitudes of general population, and how attitudes of future special teachers differ from attitudes of general education teachers. We used data from a questionnaire survey, which combined modified vision of SACIE questionnaire and modified vision of Bogardus scale of social distance, measuring social acceptance of selected groups in society. The sample consisted of 155 students of Masaryk University studying either Special education or other programs focused on education. Our results show that being a student of a program focused on education (and even more Special education) is a major factor positively influencing social acceptance of people with different types of disabilities and attitudes towards inclusion. Students of special education expressed less concerns about working in inclusive settings than students of education. However, 36,2 % special education students are concerned about lack of own abilities to teach in inclusive classroom, 72 % are concerned about their ability to attend to all students and 91 % fear shortage of finances needed for inclusive education.
Links
MUNI/A/0886/2011, interní kód MUName: Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Acronym: IVZVSDP)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/4/2024 23:33