C 2012

Postoje, obavy a emoce spojené s inkluzí u studentů pedagogických oborů

PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ

Basic information

Original name

Postoje, obavy a emoce spojené s inkluzí u studentů pedagogických oborů

Name in Czech

Postoje, obavy a emoce spojené s inkluzí u studentů pedagogických oborů

Name (in English)

Sentiments, Attitudes and Concerns of Students of Education Asociated with Inclusioin

Authors

PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs I. p. 27-42, 16 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00063085

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5995-5

Keywords (in Czech)

inkluze; student; speciální pedagogika; učitel

Keywords in English

inclusion; student; special pedagogy; teacher

Tags

Reviewed
Změněno: 4/2/2013 13:58, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Abstract

V originále

Výzkumy postojů učitelů a budoucích učitelů k inkluzi a jejich obav spojených s prací v inkluzivních třídách jsou ve světovém pedagogickém výzkumu prováděny velmi často a s využitím různých metodologických přístupů. Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, jaké jsou postoje studentů pedagogických oborů k inkluzi, jak se liší od postojů obecné populace a také srovnání studentů speciální pedagogiky a ostatních pedagogických oborů. Využili jsme dat z dotazníkového šetření, ve kterém jsme zkombinovali modifikovanou verzi škály SACIE a upravenou verzi Bogardusovy škály sociální distance, která měří sociální akceptaci konkrétních skupin ve společnosti. Výzkumný soubor tvořilo 155 studentek a studentů Masarykovy univerzity oboru speciální pedagogika a jiných pedagogických oborů. Naše výsledky ukazují, že studium pedagogických oborů (a ještě výrazněji studium speciální pedagogiky) je důležitým faktorem pro sociální akceptaci osob s různými typy postižení, stejně jako pro postoje k inkluzi. Studenti speciální pedagogiky projevovali méně obav z práce v inkluzivním prostředí než studenti jiných pedagogických oborů, plných 36, 2 % z nich však má obavy z nedostatku vlastních schopností pro práci v inkluzivních třídách, 72 % z nich se bojí neschopnosti věnovat adekvátní pozornost všem žákům ve třídě a 91 % se obává nedostatku finančních zdrojů pro inkluzi.

In English

Studies of attitudes of teachers and future teachers towards inclusion and their concerns associated with working in inclusive settings are conducted quite often in educational research, using variety of methodological strategies. Our research aimed to analyze attitudes of future teachers of different subjects towards inclusion, find out how these attitudes differ from attitudes of general population, and how attitudes of future special teachers differ from attitudes of general education teachers. We used data from a questionnaire survey, which combined modified vision of SACIE questionnaire and modified vision of Bogardus scale of social distance, measuring social acceptance of selected groups in society. The sample consisted of 155 students of Masaryk University studying either Special education or other programs focused on education. Our results show that being a student of a program focused on education (and even more Special education) is a major factor positively influencing social acceptance of people with different types of disabilities and attitudes towards inclusion. Students of special education expressed less concerns about working in inclusive settings than students of education. However, 36,2 % special education students are concerned about lack of own abilities to teach in inclusive classroom, 72 % are concerned about their ability to attend to all students and 91 % fear shortage of finances needed for inclusive education.

Links

MUNI/A/0886/2011, interní kód MU
Name: Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Acronym: IVZVSDP)
Investor: Masaryk University, Category A