C 2012

Působení bilingvních rodin v oblasti vývoje komunikační schopnosti dětí a žáků

BOČKOVÁ, Barbora and Jiřina KLENKOVÁ

Basic information

Original name

Působení bilingvních rodin v oblasti vývoje komunikační schopnosti dětí a žáků

Name in Czech

Působení bilingvních rodin v oblasti vývoje komunikační schopnosti dětí a žáků

Name (in English)

The Effect of Bilingual Families in Development of Communication Abilities of Children and Pupils

Authors

BOČKOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiřina KLENKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs II. p. 15-40, 26 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00063103

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5996-2

Keywords (in Czech)

bilingvismus; bilingvní rodina; vývoj řeči; komunikační schopnost; narušená komunikační schopnost; inkluze; inkluzivní vzdělávání; vzdělávání bilingvních dětí a žáků

Keywords in English

bilingual family; speech development; communication ability; impaired communication ability; inclusion; inclusive education; bilingual children and pupils education

Tags

Reviewed
Změněno: 19/2/2013 14:06, doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.

Abstract

V originále

V kapitole je prezentován výzkum, který byl zaměřen na působení rodiny a školy v procesu sociální inkluze dětí a žáků s narušenou komunikační schopností. Hlavním cílem prezentovaného výzkumu je analýza vývoje komunikační schopnosti dítěte vyrůstajícího v bilingválním prostředí. Výzkum byl smíšeného charakteru, byl rozdělen na část realizovanou prostřednictvím dotazníku, a část provedenou pomocí rozhovoru – v obou případech byli osloveni rodiče dětí, které vyrůstají v bilingvním prostředí.

In English

In this chapter is presented research, which was focused on the effect of family and school in the process of social inclusion of children and pupils with impaired communication ability. The main goal of the presented research is to analyze the development of communication ability of a child growing up in bilingual environment. Realized research had the mixed character, it was divided into a part which was realized by questionnaire and a part carried out by means of an interview – in both cases were approached parents of children who are growing up in bilingual environment.

Links

MUNI/A/0886/2011, interní kód MU
Name: Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Acronym: IVZVSDP)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached

faktory_II_SV_2013_crtvzewz.pdf
Request the author's version of the file
Bockova__Klenkova_Bilingvni_rodina.doc
Request the author's version of the file