C 2012

„… si mě vůbec nevšímá…“: Sebevnímání „problémových“ dětí v sociálních vztazích

ČERVENKA, Karel

Basic information

Original name

„… si mě vůbec nevšímá…“: Sebevnímání „problémových“ dětí v sociálních vztazích

Name in Czech

„… si mě vůbec nevšímá…“: Sebevnímání „problémových“ dětí v sociálních vztazích

Name (in English)

„…she does´nt pay attention to me…“: Self-perception of „problematic“ Children within their Relationships

Authors

ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs II. p. 159-169, 11 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00063116

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5996-2

Keywords (in Czech)

porucha chování; sebevnímání; problémové chování; reciproční determinismus; dítě v riziku

Keywords in English

behavioral disorder; behavioral difficulties; reciprocal determinism; children at risk

Tags

Reviewed
Změněno: 15/2/2013 16:20, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.

Abstract

V originále

Autor se v textu věnuje roli, kterou má sebevnímání dětí s poruchami chování v rámci sociálních vztahů. Propojuje dílčí zjištění kvantitativního výzkumu Věry Vojtové (2010), která zjistila odlišnosti v sebevnímání mezi dětmi s problémy v chování a s poruchami chování a jejich spolužáky, s dílčími zjištěními autorova kvalitativního výzkumu, která se týkají způsobů, jimiž děti s prouchami chování interpretují reakce druhých. Teoretickým východiskem pro propojení těchto zjištění je Bandurův koncept recipročního determinismu.

In English

The text examines role of self-perception of children with behavioral disorder within their relationships. Author interprets some of the findings of two researches on perspectives of childeren with BD and does so on the basis of Bandura‘s reciprocal determinism concept. The issue of self-perception of children with BD is not associated with their behavior only but with reactions of their social enviroment as well.

Links

MUNI/A/0886/2011, interní kód MU
Name: Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Acronym: IVZVSDP)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached

Cervenka_SpV_2012_-_final_odeslane.pdf
Request the author's version of the file