Detailed Information on Publication Record
2012
„… si mě vůbec nevšímá…“: Sebevnímání „problémových“ dětí v sociálních vztazích
ČERVENKA, KarelBasic information
Original name
„… si mě vůbec nevšímá…“: Sebevnímání „problémových“ dětí v sociálních vztazích
Name in Czech
„… si mě vůbec nevšímá…“: Sebevnímání „problémových“ dětí v sociálních vztazích
Name (in English)
„…she does´nt pay attention to me…“: Self-perception of „problematic“ Children within their Relationships
Authors
ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs II. p. 159-169, 11 pp. 2012
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00063116
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5996-2
Keywords (in Czech)
porucha chování; sebevnímání; problémové chování; reciproční determinismus; dítě v riziku
Keywords in English
behavioral disorder; behavioral difficulties; reciprocal determinism; children at risk
Tags
Reviewed
Změněno: 15/2/2013 16:20, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
V originále
Autor se v textu věnuje roli, kterou má sebevnímání dětí s poruchami chování v rámci sociálních vztahů. Propojuje dílčí zjištění kvantitativního výzkumu Věry Vojtové (2010), která zjistila odlišnosti v sebevnímání mezi dětmi s problémy v chování a s poruchami chování a jejich spolužáky, s dílčími zjištěními autorova kvalitativního výzkumu, která se týkají způsobů, jimiž děti s prouchami chování interpretují reakce druhých. Teoretickým východiskem pro propojení těchto zjištění je Bandurův koncept recipročního determinismu.
In English
The text examines role of self-perception of children with behavioral disorder within their relationships. Author interprets some of the findings of two researches on perspectives of childeren with BD and does so on the basis of Bandura‘s reciprocal determinism concept. The issue of self-perception of children with BD is not associated with their behavior only but with reactions of their social enviroment as well.
Links
MUNI/A/0886/2011, interní kód MU |
|