HOREHLEĎ, Petr. Speciální andragogika osob se sociálně patologickými projevy chování jako součást edukace (Special Andragogy for Individuals with Social Pathologies as a Component of Education). In Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs II. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 197-200. ISBN 978-80-210-5996-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Speciální andragogika osob se sociálně patologickými projevy chování jako součást edukace
Name in Czech Speciální andragogika osob se sociálně patologickými projevy chování jako součást edukace
Name (in English) Special Andragogy for Individuals with Social Pathologies as a Component of Education
Authors HOREHLEĎ, Petr.
Edition první. Brno, Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs II. p. 197-200, 4 pp. 2012.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5996-2
Keywords (in Czech) speciální pedagogika; speciální andragogika; sociální patologie
Keywords in English special education; special andragogy; social pathologies
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 25/2/2013 08:56.
Abstract
Speciální andragogika jako společenskovědní disciplína je orientovaná na pomoc jedinci v kritických bodech životní dráhy nebo při patologickém průběhu životní dráhy. V průběhu svého života se každý člověk setkává s řadou profesionálů v tzv. pomáhajících profesích, kteří jej institucionálně i funkcionálně ovlivňují. Odbornou způsobilostí k výkonu povolání sociálního pracovníka je podle Zákona o sociálních službách 108/2006 Sb. vysokoškolské vzdělání zaměřené nejen na sociální práci, ale také na speciální pedagogiku. V rámci těchto změn se speciální pedagogika stále více zaměřuje také na oblast dospělosti, neboli dospělého člověka v situacích, které můžeme považovat za sociálně problémové. Kapitola analyzuje současnou situaci vzdělávání ve speciální andragogice se zaměřením na sociálně patologické projevy chování u dospělých.
Abstract (in English)
Special andragogy as a science focuses on supporting people in critical points of their life career or on pathological development of life career. Throughout life, each individual meets with many professionals from so called helping professions, who influence him/her institutionally and functionally. The Social Services Act 108/2006 sb. stipulates that a social worker may by qualified by completing university studies not only in social work, but also in special education. According to these changes and developments, special education focuses more on adults with social problems and needs. The article analyzes the situation of education in Special Andragogy focusing on people with social pathologies.
Links
MUNI/A/0886/2011, interní kód MUName: Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Acronym: IVZVSDP)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 23/6/2024 12:35