SKOPAL, Pavel and Francesco DI CHIARA. Příliš kruté pro Američany. Carlo Ponti, česká nová vlna a barrandovské koprodukce se západní Evropou (Too cruel for Americans. Carlo Ponti, Czech New Wave, and Barrandov co-productions with the Western Europe). In Batistová, Anna. Hoří, má panenko. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2012, p. 56-79. ISBN 978-80-7004-150-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Příliš kruté pro Američany. Carlo Ponti, česká nová vlna a barrandovské koprodukce se západní Evropou
Name in Czech Příliš kruté pro Američany. Carlo Ponti, česká nová vlna a barrandovské koprodukce se západní Evropou
Name (in English) Too cruel for Americans. Carlo Ponti, Czech New Wave, and Barrandov co-productions with the Western Europe
Authors SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Francesco DI CHIARA (380 Italy).
Edition Vyd. 1. Praha, Hoří, má panenko, p. 56-79, 24 pp. 2012.
Publisher Národní filmový archiv
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/12:00063126
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7004-150-5
Keywords (in Czech) filmové koprodukce; česká nová vlna; transnacionální kinematografie
Keywords in English film co-productions; Czech new wave; transnational cinema
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 30/10/2015 20:13.
Abstract
Hoří, má panenko je možné chápat jako první případ specifičtějšího modelu koprodukční spolupráce. Zásadní roli v něm hrálo několik skutečností: důvěra v distribuční a festivalové úspěchy auteurského modelu evropského filmu v 60. letech; neotřesitelná finanční stabilita státem subvencovaného Filmového studia Barrandov; zaostalost východního bloku v technologické oblasti, ale také v životní úrovni, resp. kupní síle obyvatel; a specifičnost organizačního uspořádání Československého filmu, kde paralelně vedle sebe existovaly dva samostatné podniky, Československý filmexport a Filmové studio Barrandov. Podrobnější pohled na Hoří, má panenko nám ale umožňuje odhalit významné prvky fungování filmového průmyslu ve druhé polovině 60. let – ukazuje se tak například, jak důležitou roli přisuzovalo barrandovské studio některým režisérům a jakou míru tvůrčí svobody měli. To není nijak překvapivé, i když je jistě potřebné nahradit mýtus svobodných šedesátých let podrobným výzkumem konkrétních realizačních podmínek. Ty nám pak odhalí i překvapivější věci: například to, jak intenzivní – třebaže často bezvýsledná či kontraproduktivní – byla jednání se západními producenty, a především to, jak důležitou roli hrál i v produkční oblasti nevýrobní prvek celé struktury státní kinematografie, tedy Československý filmexport.
Abstract (in English)
We can take Milos Forman s movie Firemen s Ball as the first example of a specific model of co-productions.An analysis of the movie reveals significant features of film inudstry s elements - we can see the role of individual directors, the position of the foreign producers, and, above all, what role the unproductive part of the industry - the Czechoslovak Filmexport - took in the system.
PrintDisplayed: 30/9/2024 01:26