C 2012

Příliš kruté pro Američany. Carlo Ponti, česká nová vlna a barrandovské koprodukce se západní Evropou

SKOPAL, Pavel and Francesco DI CHIARA

Basic information

Original name

Příliš kruté pro Američany. Carlo Ponti, česká nová vlna a barrandovské koprodukce se západní Evropou

Name in Czech

Příliš kruté pro Američany. Carlo Ponti, česká nová vlna a barrandovské koprodukce se západní Evropou

Name (in English)

Too cruel for Americans. Carlo Ponti, Czech New Wave, and Barrandov co-productions with the Western Europe

Authors

SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Francesco DI CHIARA (380 Italy)

Edition

Vyd. 1. Praha, Hoří, má panenko, p. 56-79, 24 pp. 2012

Publisher

Národní filmový archiv

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/12:00063126

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7004-150-5

Keywords (in Czech)

filmové koprodukce; česká nová vlna; transnacionální kinematografie

Keywords in English

film co-productions; Czech new wave; transnational cinema

Tags

Změněno: 30/10/2015 20:13, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Abstract

V originále

Hoří, má panenko je možné chápat jako první případ specifičtějšího modelu koprodukční spolupráce. Zásadní roli v něm hrálo několik skutečností: důvěra v distribuční a festivalové úspěchy auteurského modelu evropského filmu v 60. letech; neotřesitelná finanční stabilita státem subvencovaného Filmového studia Barrandov; zaostalost východního bloku v technologické oblasti, ale také v životní úrovni, resp. kupní síle obyvatel; a specifičnost organizačního uspořádání Československého filmu, kde paralelně vedle sebe existovaly dva samostatné podniky, Československý filmexport a Filmové studio Barrandov. Podrobnější pohled na Hoří, má panenko nám ale umožňuje odhalit významné prvky fungování filmového průmyslu ve druhé polovině 60. let – ukazuje se tak například, jak důležitou roli přisuzovalo barrandovské studio některým režisérům a jakou míru tvůrčí svobody měli. To není nijak překvapivé, i když je jistě potřebné nahradit mýtus svobodných šedesátých let podrobným výzkumem konkrétních realizačních podmínek. Ty nám pak odhalí i překvapivější věci: například to, jak intenzivní – třebaže často bezvýsledná či kontraproduktivní – byla jednání se západními producenty, a především to, jak důležitou roli hrál i v produkční oblasti nevýrobní prvek celé struktury státní kinematografie, tedy Československý filmexport.

In English

We can take Milos Forman s movie Firemen s Ball as the first example of a specific model of co-productions.An analysis of the movie reveals significant features of film inudstry s elements - we can see the role of individual directors, the position of the foreign producers, and, above all, what role the unproductive part of the industry - the Czechoslovak Filmexport - took in the system.