JAKUBEC, Ondřej. Renesanční malířské a sochařské memorie na Moravě. Epitafní památníky jako projev raně novověké kultury umírání a vzpomínání (Renaissance painting and sculptural memorials in Moravia. Tombstone imagery as an expression of attitudes to death and commemoration in early modern times). Bulletin Moravské galerie v Brně. Brno: Moravská galerie v Brně, 2012, roč. 68, č. 1, p. 102-112. ISSN 0231-5793.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Renesanční malířské a sochařské memorie na Moravě. Epitafní památníky jako projev raně novověké kultury umírání a vzpomínání
Name in Czech Renesanční malířské a sochařské memorie na Moravě. Epitafní památníky jako projev raně novověké kultury umírání a vzpomínání
Name (in English) Renaissance painting and sculptural memorials in Moravia. Tombstone imagery as an expression of attitudes to death and commemoration in early modern times
Authors JAKUBEC, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Bulletin Moravské galerie v Brně, Brno, Moravská galerie v Brně, 2012, 0231-5793.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/12:00063181
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) epitafy; renesance; Morava; vzpomínání; konfese; smrt
Keywords in English epitaphs; Renaissance; Moravia; commemoration; denomination; death
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 12/4/2013 15:54.
Abstract
Studie seznamuje se specifickým výtvarným a žánrovým druhem renesančních epitafů na Moravě a na pozadí dobového kontextu jej analyzuje jako svébytný vizuální pramen, který z hlediska uměleckohistorického může obohatit poznávání kategorií prezentace, vzpomínání a konfese v raném novověku.
Abstract (in English)
The paper focuses on special kind of Renaissance epitaph and provides an analysis of this "visual sources" as tool for understanding of Early Modern categories as representation, commemoration and denominational identity.
PrintDisplayed: 22/7/2024 02:28