SEDLÁČEK, Pavel. Mediální gramotnost v éře kultury konvergence a participační kultury: prolínání kultur. Online. In Petranová, Dana, Martin Solík, Norbert Vrabec (eds.). Megatrendy & médiá 2012. Mediálna výchova a kultúrna identita. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM, 2012. s. 150-167. ISBN 978-80-8105-393-1. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mediální gramotnost v éře kultury konvergence a participační kultury: prolínání kultur
Název anglicky Media Literacy in the Era of Convergence and Participatory Culture: Blending of Cultures
Autoři SEDLÁČEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Trnava, Megatrendy & médiá 2012. Mediálna výchova a kultúrna identita, od s. 150-167, 18 s. 2012.
Nakladatel Fakulta masmediálnej komunikácie UCM
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14230/12:00063263
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-8105-393-1
Klíčová slova anglicky new media; Web 2.0; social networks; on-line journalism; convergence culture; participatory culture; grassroots mapping; civic activism; ethics of representation; media literacy
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Pavel Sedláček, učo 23217. Změněno: 30. 1. 2013 10:26.
Anotace
Rozvoj Webu 2.0 v sobě skrývá nový potenciál pro výuku mediální výchovy. Vzestup významu sociálních sítí pro komunikaci a proměny on-line žurnalismu souvisí s rozmachem participační kultury a s postavením občanské žurnalistiky v prostoru informační společnosti. Kultura konvergence vedoucí k občanskému aktivismu má být spojována s problémem etiky reprezentace jako s jedním z ústředních bodů soudobé mediální výchovy. Nezbytnost kultivace mediální gramotnosti se tak pod vlivem překotných proměn v technologii jeví jako doposud nejnaléhavější v historii. Příspěvek reaguje na tuto skutečnost. Autor uvedené dokládá na příkladech a zamýšlí se, jaké výzvy z tohoto vývoje plynou pro kultivaci mediální gramotnosti.
Anotace anglicky
The development of Web 2.0 offers a new potential for the teaching of media education. The increase in the importance of social networks for communication and changes of on-line journalism are connected with the rise of participation culture and the position of civic journalism in the information society. Convergence culture leading to civic activism should be linked to the problem of ethical representation as one of the central issues of contemporary media education. The necessity to cultivate media literacy thus appears to be most urgent so far in the history, given the influence of the turbulent changes in technology. This is further elaborated on in the present paper. The author also provides examples to exemplify the problem and considers what challenges result from such a development for the cultivation of media literacy.
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 20:13