KOUDELKOVÁ, Dagmar. Jiří Pelcl: from Atika to the present Days. Transformations of Czech Design in Relation to the Work of Jiří Pelcl. In Symposium Czech Design – Independent, Free and Democratic?The Pelcl Symposium, University of Brighton, 20 January 2012. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jiří Pelcl: from Atika to the present Days. Transformations of Czech Design in Relation to the Work of Jiří Pelcl
Název česky Jiří Pelcl: od Atiky po současnost. Proměny českého designu ve vazbě na tvorbu Jiřího Pelcla
Autoři KOUDELKOVÁ, Dagmar (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Symposium Czech Design – Independent, Free and Democratic?The Pelcl Symposium, University of Brighton, 20 January 2012, 2012.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW informace o sympoziu, program
Kód RIV RIV/00216224:14210/12:00063364
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Jiří Pelcl; Atika; nábytek; objekt; sklo; postmoderna; současnost
Klíčová slova anglicky Jiří Pelcl; Atika; furniture; object; glass; postmodernism; the present
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 11. 4. 2013 09:27.
Anotace
1. Atika: Twenty-five years ago, the Czech Atika group shocked the artistic public through its nonconformist approach to design seen in postmodernist, expressive pieces of furniture, a response to the impossibility of cooperation with the state furniture industry. Epitomizing the high-quality roots of the Czech design, its tradition and vitality, their original conception of furniture and accessories, influenced by postmodern aesthetics even evoked responses from outside the Czech Republic. 2. Transformation – the early 1990s: changes in the structure of the furniture industry, its orientation towards manufacture for western markets, the competition with foreign companies entering the Czech market, and the partiality of newly established firms toward atypical commissions and small-series production became a complex background for the arrival of the new generation of designers graduating from the Prague Academy of Art, Architecture and Design. Inspired by their teacher, Bořek Šípek, their work is based on an original idea, simplicity, preference for minimalism and new materials and is supported by massive publicity and marketing strategy. 3.Searching for new ways – the turn of the century: interest in experiments and projects, competitions and support for young artists has brought about original designs; in furniture, many young designers and students appear, new studios and manufacturing companies are founded. Present-day work marks a return to the high points of Czech design. 4. Furniture at the beginning of the third millennium: this period has brought a change in the relation between designers and manufacturers – Czech manufacturers collaborate more than before with designers. The result is a number of experiments produced in small series and high-quality serial production. From the beginning of the new millennium Czech furniture is bolder, more interesting, of better workmanship, and can boast of foreign awards; the remaining problem.
Anotace česky
1. Atika – reprezentant svébytné české postmoderny. Před pětadvaceti lety šokovala skupina Atika nekonformním přístupem k návrhům nábytku a v duchu postmoderny expresivně laděnými nábytkovými objekty. Autorská díla se stala východiskem z nemožnosti spolupracovat s nábytkářským průmyslem. Osobité pojetí nábytku a doplňků ovlivněné postmoderní estetikou našlo odezvu i mimo hranice České republiky – Atika poukázala na kvalitní kořeny českého designu, jeho tradice i životaschopnost. 2. Proměny – počátek devadesátých let. Změny struktury nábytkářského průmyslu, orientace na výrobu pro západní trhy a rezignace na vlastní vývoj v oblasti designu, boj se zahraniční konkurencí a zaměření nově vznikajících firem na atypickou zakázkovou a malosériovou výrobu utvořily pozadí pro nástup nové generace designérů vzešlých z VŠUP a inspirovaných svým učitelem Bořkem Šípkem. Jejich projev je založen na nápadu, jednoduchosti, preferencích minimalismu a nových materiálů a je podporován důslednou propagací a marketingovou strategií. 3. Hledání nových cest – přelom století. Zájem o experimenty a projekty, soutěže a podpora mladých tvůrců směřují k originálním designérským výstupům; v oblasti nábytku se začíná angažovat řada mladých designérů a studentů, vznikají nová studia a výrobní společnosti. Současnou tvorbu provází návraty k slavným kapitolám českého designu. 4. Nábytek počátku třetího tisíciletí. Počátek nového tisíciletí přinesl změnu vztahu designéra a výrobce – čeští výrobci více než dosud spolupracují s designéry. Výsledkem je řada experimentů produkovaných v malých sériích i kvalitní sériová produkce. Český nábytek počátku nového tisíciletí je odvážnější, zajímavější, řemeslně kvalitnější, pyšní se zahraničními cenami.
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 06:40