KROUPA, Jiří. Vizuální technologie a architektonická praxe v raném novověku (Visual technology and architectural practice in the early modern period). In Bartlová, Milena; Látal, Hynek. Tvarujete si sami? : sborník 3. sjezdu historiků umění, 25.-26. září 2008. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2011, p. 191-201. ISBN 978-80-7422-073-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vizuální technologie a architektonická praxe v raném novověku
Name (in English) Visual technology and architectural practice in the early modern period
Authors KROUPA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Vyd. 1. Praha, Tvarujete si sami? : sborník 3. sjezdu historiků umění, 25.-26. září 2008, p. 191-201, 11 pp. 2011.
Publisher Nakladatelství Lidové noviny
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00063397
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7422-073-9
Keywords (in Czech) architektonická praxe; stereotomie; tektonika; raně novověká architektura
Keywords in English architectural practice; stereotomy; tectonics; Early Modern architecture
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 23/11/2016 16:23.
Abstract
Architektonické projektování a nahlížení na stavby bylo v minulosti odlišné od našich současných zvyklostí, které byly utvářeny v průběhu 19. a 20. století. Proto je třeba při výzkumu raně novověké architektury znovu využít ty cesty promýšlení a pozorování architektury, které byly původně používány při reflexi dobových staveb. Na příkladech architektonické praxe můžeme rozlišit dvě základní cesty k utváření staveb: myšlenou architekturu a kreslenou architekturu. První přístup preferuje práci s modelem, druhý práci s geometrickými ideami, jako jsou půdorys, nárys a řez. Myšlená architektura je vyjádřena pojmem stereotomie, jak jej analyzoval Václav Richter na příkladu Santiniho. Oba termíny stereotomnosti a tektoničnosti se ovšem nemusí jevit pro uměleckohistorickou analýzu jako dostatečné a k lepšímu porozumění architektonickým dílům napomohou v budoucnu možná mnohem spíše virtuální modely.
Abstract (in English)
The process of architectural projecting and looking at the buildings was different in the past from our habitual art historical looking which was formed during the 19th and 20th centuries. In research of the Early Modern architecture, it is therefore necessary to recreate such ways of thinking about and looking at architecture that were originally reflected in the design and perception of buildings. In relationship to the extant examples of architectural practice, two basic ways of dealing with their image can be discerned: the thought architecture and the drawn one. The first approach prefers to work with the model, the other one works with geometry and employs three images of the building: ground-plan, front elevation and cross-section. The thought architecture is expressed by stereotomy, as analyzed in Moravia, by Václav Richter in his study of Santini. The opposite terms of stereotomy and tectonics may prove not sufficient in the future and a better comprehension of Early Modern designing practices may be helped by virtual models.
Links
MSM0021622426, plan (intention)Name: Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 26/5/2024 06:37