KROUPA, Jiří. Max Dvořák dnes : od duchovních věd k vědám kulturním (Max Dvořák today : from “Geisteswissenschaften” to “Kulturwissenschaften”). Opuscula historiae artium. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 61, č. 1, p. 2-11. ISSN 1211-7390.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Max Dvořák dnes : od duchovních věd k vědám kulturním
Name (in English) Max Dvořák today : from “Geisteswissenschaften” to “Kulturwissenschaften”
Authors KROUPA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 1211-7390.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/12:00063399
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Max Dvořák; dějiny umění; duchovní vědy; kulturní vědy
Keywords in English Max Dvořák; art history; history of ideas; cultural studies
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 23/11/2016 16:21.
Abstract
Max Dvořák bývá nejčastěji spojován s programem "dějiny umění jako projev ducha" a zdálo by se tedy, že je až příliš spojen s překonanou etapou v historiografii dějin umění. Jak však již dříve uvedli znalci jeho textů a přístupů, jako především Arthur Rosenauer, Ján Bakoš či Hans Aurenhammer, Dvořákovy uměleckohistorické názory nebyly nějak konstantní a neměnné, ale byly jím často proměňovány a precizovány. Je proto možné předpokládat, že on sám by nesouhlasil s jednoznačným zaškatulkováním svých přístupů do nějakého programově definovaného metodického směru. Pro Dvořáka bylo zjevně nejdůležitější historické zakotvení každé možné uměleckohistorické interpretace. Proto asi nejlépe porozumíme jeho odkazu, jestliže se pokusíme rekonstruovat na základě jeho výroků jeho vlastní historické zakotvení a poté srovnáme jeho koncept historie umění se dvěma metodickými iniciativami v humanitních vědách: tou první byla diskuse o tzv. "duchovních vědách" kolem roku 1900, tou druhou vlastně obdobná současná německá diskuse o tzv. "kulturních vědách". Postupně přitom předložíme několik tezí, které nám pomohou objasnit Dvořákovo místo v historiografii dějin umění.
Abstract (in English)
Max Dvořák is most frequently associated with the programme "art history as the history of the ideas", and so it might seem that he is too closely associated with an outdated phase in the historiography of art history. However, as it has been shown earlier by those who know his texts and approaches well, in particular by Arthur Rosenauer, Ján Bakoš and Hans Aurenhammer, Dvořák's views on art history were in no way constant and unchanging, and he frequently altered them and defined them in greater detail. What was evidently most important for Dvořák, it was the historical basis of every possible art historical interpretation. The study therefore attemps to reconstruct his own historical basis, working from statements he made, and to compare his concept of art history with tho methodical initiatives in arts disciplines: the first was the discussion on "Geisteswissenschaften" (the humanities, "human sciences") around the year 1900, and the second the similar debate in German circles today on "Kulturwissenschaften" (cultural studies, "cultural sciences"). The article, published here, puts forward several theses in turn, which are intended to help clarify Dvořák's place in the historiography of art history.
Links
MSM0021622426, plan (intention)Name: Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 14/6/2024 17:25