PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ. People with Disabilities in the Czech Republic: Between Invisibility and Inclusion. In DISABILITY STUDIES CONFERENCE, LANCASTER UNIVERSITY, 11‐13 SEPTEMBER, 2012. 2012.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name People with Disabilities in the Czech Republic: Between Invisibility and Inclusion
Authors PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ.
Edition DISABILITY STUDIES CONFERENCE, LANCASTER UNIVERSITY, 11‐13 SEPTEMBER, 2012, 2012.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) inkluze; participace; postoje obecné populace; sociální začlenění osob s postižením; stigma; Bogardova škála sociální distance
Keywords in English inclusion, participation; attitudes of general population; social inclusion of people with disabilities; stigma; Bogardus scale
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 2/2/2013 13:29.
Abstract
Full acceptance and low level of prejudice towards people with disabilities in the context of formal and non-formal relations is a necessary precondition for the successful inclusive process within all types of institutions. Our paper aims to analyze the context of inclusive processes in the Czech Republic through researching attitudes of the general public towards people with disabilities to find out where on the road between their „invisibility“ and „inclusion“ we are. In our research, carried out in December 2011, we administered an adapted version of Bogardus scale of social distance to a representative sample of Czech population. The questions were aimed to provide information about various types of disabilities. The analysis will look closely at the level of acceptance in educational settings and also at focus on generational comparison. We will focus on the connotations of different types of disabilities and their impact on the level of social acceptance.
Abstract (in Czech)
Úplné a bezpředsudečné přijetí osob s postižením v rámci formálních i neformálních vztahů je nezbytnou podmínkou jejich společenského začlenění. Náš výzkum analyzuje kontext inkluzivních procesů v České republice skrze výzkum postojů obecné populace k lidem s postižením. Cílem výzkumu je zjistit, kde se na cestě mezi neviditelností a začleněním Česká republika nachází. V našem výzkumu jsme použili upravenou verzi Bogardovy škály sociální distance, kterou jsme měřili postoje reprezentativního vzorku české populace. Otázky byly formulovány tak, aby poskytly informace o různých typech postižení. Analýza se zaměří na úroveň akceptace osob s postižením ve vzdělávacím kontextu a také na generační srovnání. Zaměříme se také na konotace různých typů postižení a jejich dopad na sociální akceptaci.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/4/2024 17:50