D 2012

Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh

BLAŽKOVÁ, Růžena and Irena BUDÍNOVÁ

Basic information

Original name

Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh

Name in Czech

Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh

Name (in English)

Motivation of pupils in mathematics in the way of historical tasks

Authors

BLAŽKOVÁ, Růžena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Irena BUDÍNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Sborník referátů z konference Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách, p. 16-21, 6 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00063483

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5886-6

Keywords (in Czech)

výuka matematiky; motivace; historické úlohy

Keywords in English

education of mathematics; motivation; historical tasks

Tags

Reviewed
Změněno: 28/2/2013 09:48, Mgr. Irena Budínová, Ph.D.

Abstract

V originále

Uvádíme výsledky výzkumného šetření, které jsme provedli se žáky základní školy. Náš výzkum ukázal, že je možné využít úloh s historickými náměty k procvičování základního učiva i k získávání zájmů žáků o matematiku. Mezi očekávanými výstupy vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání je uvedeno, že žák matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných. Nadaní žáci se zpravidla s jednoduchými situacemi nespokojí a vyhledávají úlohy s vyšší myšlenkovou náročností. Jedním ze zdrojů těchto úloh mohou být úlohy z historických sbírek úloh a učebnic. Tyto úlohy jsou specifické svými obraty i náročností na matematizaci popsané situace. V příspěvku je uvedeno několik historických úloh, kterých je možné využít k motivaci nadaných žáků v matematice

In English

We present results of research, which we realised with basic school pupils. Our research showed that it is possible to use historical problems for excercise of subject matter, to develop thinking and as a motivational element to obtain pupils' interest in problem solving. The Frame educational program expects pupils to be able mathematize simple real situations with application of variables. Mathematical gifted pupils usually try to search for more difficult tasks. One of the sources of these tasks can be historical tasks collections and text books. There are introduced several historical tasks for the motivation of gifted pupils in the article.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education