Detailed Information on Publication Record
2012
Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh
BLAŽKOVÁ, Růžena and Irena BUDÍNOVÁBasic information
Original name
Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh
Name in Czech
Motivace žáků v matematice prostřednictvím historických úloh
Name (in English)
Motivation of pupils in mathematics in the way of historical tasks
Authors
BLAŽKOVÁ, Růžena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Irena BUDÍNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, Sborník referátů z konference Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách, p. 16-21, 6 pp. 2012
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00063483
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5886-6
Keywords (in Czech)
výuka matematiky; motivace; historické úlohy
Keywords in English
education of mathematics; motivation; historical tasks
Tags
Reviewed
Změněno: 28/2/2013 09:48, Mgr. Irena Budínová, Ph.D.
V originále
Uvádíme výsledky výzkumného šetření, které jsme provedli se žáky základní školy. Náš výzkum ukázal, že je možné využít úloh s historickými náměty k procvičování základního učiva i k získávání zájmů žáků o matematiku. Mezi očekávanými výstupy vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání je uvedeno, že žák matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných. Nadaní žáci se zpravidla s jednoduchými situacemi nespokojí a vyhledávají úlohy s vyšší myšlenkovou náročností. Jedním ze zdrojů těchto úloh mohou být úlohy z historických sbírek úloh a učebnic. Tyto úlohy jsou specifické svými obraty i náročností na matematizaci popsané situace. V příspěvku je uvedeno několik historických úloh, kterých je možné využít k motivaci nadaných žáků v matematice
In English
We present results of research, which we realised with basic school pupils. Our research showed that it is possible to use historical problems for excercise of subject matter, to develop thinking and as a motivational element to obtain pupils' interest in problem solving. The Frame educational program expects pupils to be able mathematize simple real situations with application of variables. Mathematical gifted pupils usually try to search for more difficult tasks. One of the sources of these tasks can be historical tasks collections and text books. There are introduced several historical tasks for the motivation of gifted pupils in the article.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|