J 2012

Cooperation as one of the Characteristic Features of Inclusion

HAVEL, Jiří and Jana KRATOCHVÍLOVÁ

Basic information

Original name

Cooperation as one of the Characteristic Features of Inclusion

Name in Czech

Spolupráce jako jeden z charakteristických rysů inkluze

Authors

HAVEL, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana KRATOCHVÍLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

e-Pedagogium, Olomouc, PdF UP v Olomouci, 2012, 1213-7499

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00063497

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Primární vzdělávání; speciální vzdělávací potřeby; inkluze; spolupráce.

Keywords in English

Primary education; special educational needs; inclusion; cooperation.

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 4/2/2013 14:37, doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.

Abstract

V originále

We perceive communication, cooperation, application of differentiation and individualization, maximum expectation from pupils and respect among participants of education as characteristic features of inclusive education. In this paper we carry out qualitative and quantitative analysis of data gained from six selected indicators relating to the cooperation in Czech primary schools, which we perceive as a necessary condition for inclusion. As a research tool we used Czech version of the questionnaire Framework for self-evaluation of conditions of education 2007 from which we have selected criteria specifying the characteristics of cooperation that we have analyzed.

In Czech

Komunikaci, spolupráci, aplikaci diferenciace a individualizace, maximální očekávání od žáků a respekt mezi účastníky vzdělávání vnímáme jako charakteristické rysy inkluzivního vzdělávání. V tomto článku přinášíme kvalitativní a kvantitativní analýzu dat vztahujících se k indikátoru spolupráce v českých primárních školách, který vnímáme jako nezbytnou podmínku pro inkluzi. Jako výzkumný nástroj jsme užívali českou verzi dotazníku Rámec pro sebehodnocení podmínek vzdělání 2007, z kterého jsme vybrali kritéria specifická pro spolupráci ve škole.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education

Files attached

e-pedagogium_Havel_Kratochvilova.doc
Request the author's version of the file