B 2013

Když se školy učí

POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ, Martin SEDLÁČEK et. al.

Basic information

Original name

Když se školy učí

Name (in English)

When schools learn

Authors

POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 196 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/13:00066005

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-6130-9

Keywords (in Czech)

organizační učení; školy; faktory; témata; výzkum; smíšený design

Keywords in English

organisational learning; schools; determinants; topics; research; mixed design

Tags

Reviewed
Změněno: 9/4/2014 09:57, Mgr. Zdeňka Mácková

Abstract

V originále

Publikace se zabývá organizačním učením ve školách. Autoři nejdříve zmapovali dosavadní výzkumy a teorie spojené s organizačním učením obecně a specificky pak s organizačním učením ve školním prostředí – o tom pojednávají v úvodní kapitole. Poté informují o empirickém výzkumu, který se znalostí teorie a výzkumů provedli na základních školách v České republice. Pro tento účel byl využit smíšený výzkumný design – v kvalitativní fázi šlo o vícečetnou případovou studii, kvantitativní fáze proběhla cestou dotazníkového šetření. Tím se podařilo získat řadu významných poznatků o procesech organizačního učení a jejich vedení a řízení. Další části publikace tak přinášejí informace o obsahovém zaměření a strukturním uspořádání organizačního učení ve školách, o jeho aktérech a způsobech podpory. Zvláštní pozornost věnují autoři podpůrným faktorům organizačního učení a také některým morálním dilematům spojeným s vedením a řízením procesů organizačního učení ve školách.

In English

The publication comments on organizational learning in schools. In the opening chapter the authors sum up previous studies and theories related to organizational learning in general and organizational learning in schools in particular. Then they discuss and describe an empirical research they have carried out, based on their knowledge of theory and previous research, in basic schools in the Czech Republic. For this purpose they used a mixed research design with the qualitative stage based on a multiple case study and the quantitative stage done in the form of a questionnaire survey. This is how a variety of important findings about the processes of organizational learning and their leadership and management were made. The subsequent parts of the publication give information on the content focus and structural arrangement of organizational learning in schools, its actors and the ways of support. Special attention is paid to supporting factors of organizational learning and some moral dilemmas related to the leadership and management of the processes of organizational learning in schools.

Links

GAP407/10/1197, research and development project
Name: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools