Detailed Information on Publication Record
2013
Když se školy učí
POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ, Martin SEDLÁČEK et. al.Basic information
Original name
Když se školy učí
Name (in English)
When schools learn
Authors
POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 196 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/13:00066005
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-6130-9
Keywords (in Czech)
organizační učení; školy; faktory; témata; výzkum; smíšený design
Keywords in English
organisational learning; schools; determinants; topics; research; mixed design
Tags
Reviewed
Změněno: 9/4/2014 09:57, Mgr. Zdeňka Mácková
V originále
Publikace se zabývá organizačním učením ve školách. Autoři nejdříve zmapovali dosavadní výzkumy a teorie spojené s organizačním učením obecně a specificky pak s organizačním učením ve školním prostředí – o tom pojednávají v úvodní kapitole. Poté informují o empirickém výzkumu, který se znalostí teorie a výzkumů provedli na základních školách v České republice. Pro tento účel byl využit smíšený výzkumný design – v kvalitativní fázi šlo o vícečetnou případovou studii, kvantitativní fáze proběhla cestou dotazníkového šetření. Tím se podařilo získat řadu významných poznatků o procesech organizačního učení a jejich vedení a řízení. Další části publikace tak přinášejí informace o obsahovém zaměření a strukturním uspořádání organizačního učení ve školách, o jeho aktérech a způsobech podpory. Zvláštní pozornost věnují autoři podpůrným faktorům organizačního učení a také některým morálním dilematům spojeným s vedením a řízením procesů organizačního učení ve školách.
In English
The publication comments on organizational learning in schools. In the opening chapter the authors sum up previous studies and theories related to organizational learning in general and organizational learning in schools in particular. Then they discuss and describe an empirical research they have carried out, based on their knowledge of theory and previous research, in basic schools in the Czech Republic. For this purpose they used a mixed research design with the qualitative stage based on a multiple case study and the quantitative stage done in the form of a questionnaire survey. This is how a variety of important findings about the processes of organizational learning and their leadership and management were made. The subsequent parts of the publication give information on the content focus and structural arrangement of organizational learning in schools, its actors and the ways of support. Special attention is paid to supporting factors of organizational learning and some moral dilemmas related to the leadership and management of the processes of organizational learning in schools.
Links
GAP407/10/1197, research and development project |
|