s 2012

Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu

GULOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu

Name (in English)

Activisation of Socially Disadvantaged Groups in the Practice and Research in Education

Authors

Edition

1. vyd. Brno, 225 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6030-2

Keywords (in Czech)

žák, sociální znevýhodnění, vzdělávání, škola, učitel, asistent pedagoga, doučování, studium, aktivizace, analýza, interpretace výzkumu, prostředí školy, výzkumná metoda, romský jazyk, romologie, předsudky, bariéry, rovné příležitosti

Keywords in English

pupil, social disadvantage, education, school, teacher, teacher assistant, tutoring, studying, activisation, analysis, research interpretation, school environment, research method, Romani language, Romani studies, prejudice, barriers, equal opportunities

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 9/4/2013 14:34, Mgr. Martina Dvořáková

Abstract

V originále

Publikace se zaměřuje na oblast sociálně znevýhodněných skupin v kontextu pedagogické praxe, projektování a výzkumu. Zabývá se řadou oblastí vztahujícím se k žákům, k pedagogickým pracovníkům a k rodinám, které jsou postiženy sociálním znevýhodněním. Dalším tématem je prostředí školy a příprava budoucích pedagogů. Na základě realizace praktických aktivit a analýzy výzkumných šetření se snaží zefektivnit mechanismy, které podporují inkluzi a aktivizují sociálně znevýhodněné skupiny směrem ke vzdělávání.

In English

The paper is focused on the study of socially disadvantaged groups in the context of the practice, project development and research in education. It is concerned with a number of areas involving students, educators and families with a social disadvantage. Another topic it discusses is the school environment and teacher training. It aims to improve the effectiveness of mechanisms that foster inclusiveness and activise socially disadvantaged groups in education by means of practical activities and research analysis.

Links

CZ.1.07/1.2.00/08.0118, interní kód MU
Name: Zvyšování studijních a profesních perspektiv dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí (Acronym: Integrace znevýhodněných skupin)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, The raising of study and life prospects of children and youth form social disadvantaged environment, 1.2 Equal opportunities for children and pupils, including those with special educational needs