BOUREK, Aleš. Guest Editorial Preface. Special Issue on Education. International Journal of Reliable and Quality e-Healthcare. Hershey, PA, USA: IGI Global, 2012, roč. 1/2012, č. 2, s. i-vi, 6 s. ISSN 2160-9551. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.4018/IJRQEH.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Guest Editorial Preface. Special Issue on Education
Název česky Předmluva hostujícího editora. Speciální číslo věnované vzdělávání
Autoři BOUREK, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání International Journal of Reliable and Quality e-Healthcare, Hershey, PA, USA, IGI Global, 2012, 2160-9551.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW fulltext of article available for preview
Kód RIV RIV/00216224:14110/12:00063607
Organizační jednotka Lékařská fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.4018/IJRQEH
Klíčová slova česky zdravotnictví; vzdělávání; vzdělávací vzory; změna paradigmatu; digitální
Klíčová slova anglicky healthcare; education; education patterns; paradigm change; digital
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková, učo 9005. Změněno: 25. 2. 2013 14:14.
Anotace
Why education? Because it is impossible to enforce reliability and accountability only using control mechanisms. All healthcare systems attempting safe and quality service provision based solely on the use of performance measurement, indicators, accreditation, standards and guidelines soon find themselves (realizing or not realizing it) in a situation described in the book The Collapse of Complex Societies (Tainter, 1988). Such systems finally end up consuming more resources than they generate which leads to their collapse. 2. Why change existing educational patterns? Because of the paradigm change affecting our profession. For several thousand years healthcare was empirical based, last three to four decades we request medicine based on evidence (with only vague understanding of the majority of involved stakeholders in healthcare what “evidence-based” really implicates). The paradigm shift lies in acceptance and use of hypothetically deductive thinking instead of the previously used inductive. Also the shift from using “real” tools for our work (the istrumentarium of doctors only gradually developed over time and with minor changes – a scalpel is still but a knife)to digital tools (majority of today’s devices used in the process of healthcare provision ranging from digital thermometers to RF knives in electrosurgery and gamma-knives for neurosurgery) requires adjusting of the educational process because digital technologies develop in predictable (evolutionary) ways as well as in unexpected, discontinuous, emergent ways extremely rapidly.
Anotace česky
Proč měnit stávající vzdělávací zvyklosti? Vzhledem k paradigmatu změny ovlivňující naše profese. Pro několik tisíc let zdravotní péče byla budována na empirická bázi, v posledních třech až čtyřech desetiletích jsme začali prosazovat medicínu založenou na důkazech. Změna paradigmatu spočívá v přijetí a použití hypoteticky deduktivního myšlení místo dříve používaného induktivního. Jedná se též o posun od používání "skutečných" nástrojů pro naši práci k nástrojům digitálním.Vlastností digitálních technologií je jak jejich předvidatelný (evoluční) vývoj, tak nečekané, nesouvislé, rodící se emergentní technologie na jejichž používání je třeba budoucího lékaře připravit. Proč měnit stávající vzdělávací zvyklosti? Vzhledem k paradigmatu změny ovlivňující naše profese. Pro několik tisíc let zdravotní péče byla budována na empirická bázi, v posledních třech až čtyřech desetiletích jsme začali prosazovat medicínu založenou na důkazech. Změna paradigmatu spočívá v přijetí a použití hypoteticky deduktivního myšlení místo dříve používaného induktivního. Jedná se též o posun od používání "skutečných" nástrojů pro naši práci k nástrojům digitálním.Vlastností digitálních technologií je jak jejich předvidatelný (evoluční) vývoj, tak nečekané, nesouvislé, rodící se emergentní technologie na jejichž používání je třeba budoucího lékaře připravit. Proč měnit stávající vzdělávací zvyklosti? Vzhledem k paradigmatu změny ovlivňující naše profese. Pro několik tisíc let zdravotní péče byla budována na empirická bázi, v posledních třech až čtyřech desetiletích jsme začali prosazovat medicínu založenou na důkazech. Změna paradigmatu spočívá v přijetí a použití hypoteticky deduktivního myšlení místo dříve používaného induktivního. Jedná se též o posun od používání "skutečných" nástrojů pro naši práci k nástrojům digitálním.Vlastností digitálních technologií je jak jejich předvidatelný (evoluční) vývoj, tak nečekané, nesouvislé, rodící se emergentní technologie na jejichž používání je třeba budoucího lékaře připravit. Proč měnit stávající vzdělávací zvyklosti? Vzhledem k paradigmatu změny ovlivňující naše profese. Pro několik tisíc let zdravotní péče byla budována na empirická bázi, v posledních třech až čtyřech desetiletích jsme začali prosazovat medicínu založenou na důkazech. Změna paradigmatu spočívá v přijetí a použití hypoteticky deduktivního myšlení místo dříve používaného induktivního. Jedná se též o posun od používání "skutečných" nástrojů pro naši práci k nástrojům digitálním.Vlastností digitálních technologií je jak jejich předvidatelný (evoluční) vývoj, tak nečekané, nesouvislé, rodící se emergentní technologie na jejichž používání je třeba budoucího lékaře připravit. Proč měnit stávající vzdělávací zvyklosti? Vzhledem k paradigmatu změny ovlivňující naše profese. Pro několik tisíc let zdravotní péče byla budována na empirická bázi, v posledních třech až čtyřech desetiletích jsme začali prosazovat medicínu založenou na důkazech. Změna paradigmatu spočívá v přijetí a použití hypoteticky deduktivního myšlení místo dříve používaného induktivního. Jedná se též o posun od používání "skutečných" nástrojů pro naši práci k nástrojům digitálním.Vlastností digitálních technologií je jak jejich předvidatelný (evoluční) vývoj, tak nečekané, nesouvislé, rodící se emergentní technologie na jejichž používání je třeba budoucího lékaře připravit.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
BOUREK_IJRQEH_Editorial_on_Education_link.txt Licence Creative Commons  Verze souboru Bourek, A. 8. 2. 2013

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1085886/BOUREK_IJRQEH_Editorial_on_Education_link.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1085886/BOUREK_IJRQEH_Editorial_on_Education_link.txt
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1085886/BOUREK_IJRQEH_Editorial_on_Education_link.txt?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1085886/BOUREK_IJRQEH_Editorial_on_Education_link.txt?info
Vloženo
Pá 8. 2. 2013 12:10, MUDr. Aleš Bourek, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková, učo 9005
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková, učo 9005
Atributy
 

BOUREK_IJRQEH_Editorial_on_Education_link.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1085886/BOUREK_IJRQEH_Editorial_on_Education_link.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1085886/BOUREK_IJRQEH_Editorial_on_Education_link.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
67 B
Vloženo
Pá 8. 2. 2013 12:10
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 28. 9. 2024 19:15