JELÍNEK, Martin, Petr KVĚTON and Dalibor VOBOŘIL. Factor structure of the Spatial ability subtest of the Learning potential test. Klinická psychologie a osobnost. Brno, 2012, vol. 1, No 1, p. 7-16. ISSN 1805-6393.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Factor structure of the Spatial ability subtest of the Learning potential test
Name in Czech Faktorová struktura subtestu Prostorová představivost Testu studijních předpokladů
Authors JELÍNEK, Martin, Petr KVĚTON and Dalibor VOBOŘIL.
Edition Klinická psychologie a osobnost, Brno, 2012, 1805-6393.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) kognice; prostorová představivost; test
Keywords in English cognition; spatial ability; test
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D., učo 21233. Changed: 8/2/2013 14:40.
Abstract
The aim of the presented study was to analyze the structure of Spatial ability subtest, which is a part of admission test to Masaryk university and consists of eight items. The sample size was 1540 persons (61% women). Confirmatory factor analysis of tetrachoric correlations revealed the existence of two conceptually different dimensions that were interpreted on the basis of the existence of verbal-analytic, respective visual-analogue mental processes.
Abstract (in Czech)
Cílem prezentované studie byla analýza struktury subtestu Prostorová představivost, který je součástí Testu studijních předpokladů. Tento test je základním hodnotícím nástrojem v rámci přijímacího řízení Ma- sarykovy univerzity. Analyzována byla data z roku 2007. Výzkumný vzorek tvořilo 1540 osob (61 % žen). Konfirmační faktorová analýza tetrachorických korelací mezi jednotlivými položkami prokázala existenci dvou konceptuálně odlišných dimenzí. Povaha těchto dimenzí byla interpretována v souladu s dvěma te- oreticky předpokládanými třídami mentálních procesů, které bývají označovány jako verbálně-analytické, respektive vizuálně-analogové.
Links
GAP407/11/2397, research and development projectName: Klasické a počítačem podporované metody v testování prostorové představivosti
PrintDisplayed: 9/10/2024 16:40