Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{1086149, author = {Červenka, Karel}, address = {Hradec Králové}, booktitle = {Od teorie k praxi, od praxe k teorii}, editor = {Truhlářová, Z., Levická, K.}, keywords = {helping professions; conduct disorder; behavioral difficulties; inclusive education; intervention; stigmatisation; proto-professionalisation}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Hradec Králové}, isbn = {978-80-7435-138-9}, pages = {570-576}, publisher = {Gaudeamus}, title = {Proto-profesionalizace klientů pomáhajících profesí: Příklad klientů preventivně výchovného zařízení}, year = {2012} }
TY - JOUR ID - 1086149 AU - Červenka, Karel PY - 2012 TI - Proto-profesionalizace klientů pomáhajících profesí: Příklad klientů preventivně výchovného zařízení PB - Gaudeamus CY - Hradec Králové SN - 9788074351389 KW - helping professions KW - conduct disorder KW - behavioral difficulties KW - inclusive education KW - intervention KW - stigmatisation KW - proto-professionalisation N2 - Klienti profesí, které bývají označovány za pomáhající (sociální práce, speciální pedagogika aj.), svým kontaktem se systémem příslušné profese získávají specifickou zkušenost. Ta utváří jejich vnímání dané profese i představu o povaze jejího systému. Na rozdíl od laiků v pravém slova smyslu se klienti daných zařízení díky své nové zkušenosti stávají proto-experty na systém dané pomáhající profese, neboť oproti laikům svým kontaktem s danou profesí o ní získávají i hlubší vědění. Jelikož je toto vědění zakotveno ve specifické sociální pozici a roli klienta dané instituce, od oficiálního nebo expertního vědění a definice systému se liší. Lze předpokládat, že způsob, kterým klienti definují systém a svou pozici v něm, ovlivňuje jejich postoje a chování a tím v důsledku i jejich volby strategií, jak se v rámci systému a k systému chovat. V optice de Swaanova konceptu proto-profesionalizace laiků bude autor na příkladu vybraných výpovědí dospívajících klientů jednoho z preventivně výchovných zařízení, které získal v rámci svého kvalitativního výzkumu, ilustrovat specifický způsob, jímž oni sami vytvářejí představu o instituci samotné, stejně jako o systému výchovných zařízení a též zpětně i o povaze a roli klientů tohoto systému – tj. o sobě samých. ER -
ČERVENKA, Karel. Proto-profesionalizace klientů pomáhajících profesí: Příklad klientů preventivně výchovného zařízení. In Truhlářová, Z., Levická, K. \textit{Od teorie k praxi, od praxe k teorii}. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012, s.~570-576. ISBN~978-80-7435-138-9.
|