ČERVENKA, Karel. Odlišné strategie adaptace dětí s poruchami chování na „problémové“ situace: Role individuálních odlišností v etopedické edukaci a intervenci (Different Strategies of Adaptation of Children with behavioral disorders). In Albín Škoviera, Viera Hudečková, Pavel Bryndzák (eds.). Križovatky III : Prevýchova včera a dnes. A zajtra? Bratislava: FICE v SR - Medzinárodná spoločnosť výchovných komunít, 2012, p. 111-115. ISBN 978-80-969253-6-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Odlišné strategie adaptace dětí s poruchami chování na „problémové“ situace: Role individuálních odlišností v etopedické edukaci a intervenci
Name (in English) Different Strategies of Adaptation of Children with behavioral disorders
Authors ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Bratislava, Križovatky III : Prevýchova včera a dnes. A zajtra? p. 111-115, 5 pp. 2012.
Publisher FICE v SR - Medzinárodná spoločnosť výchovných komunít
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00063653
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-969253-6-0
Keywords (in Czech) poruchy chování; labeling; intervence; speciální pedagogika
Keywords in English behavioral disorders; labeling; intervention; special education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 11/4/2013 15:54.
Abstract
V příspěvku budou představena vybraná zjištění kvalitativního výzkumu, který se zaměřoval na pohled dětí s poruchami chování na svou vlastní situaci a sebe sama v kontextu jejich „problémovosti“. Příspěvek nabídne vhled do části jejich zkušenosti, do zkušenosti „být problémový“. Terénem výzkumu bylo preventivě výchovné zařízení a participanty byli klienti tohoto zařízení. Budou představeny dva typické postoje těchto dětí vůči změně jejich „problematické“ situace. Jelikož inkluzivní intervence respektuje potřeby dětí, je důležité znát i pohled dětí samotných na svět i sebe sama. Oba typy postojů budou uchopeny právě v kontextu inkluzivní intervence jako odlišnosti, jež zakládají specifické edukační potřeby a jež je při plánování intervence potřeba zohledňovat.
Abstract (in English)
The text deals with partial findings of qualitative research focused on children with behavioral disorders and their point of view. The author presents four typical strategies used by these children to adapt to their "problematic" life situation.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 31/5/2024 12:40