DOLEŽELOVÁ, Eva. Istorija obučenija russkomu jazyku v universitětě im. Masarika (History of the teaching of the Russian language at Masaryk University). In Koryčánková, S. Aktualnyje problemy obučenija russkomu jazyku X. Brno: Masarykova univerzita, 2012. p. 11-14. ISBN 978-80-210-5991-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Istorija obučenija russkomu jazyku v universitětě im. Masarika
Name (in English) History of the teaching of the Russian language at Masaryk University
Authors DOLEŽELOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Aktualnyje problemy obučenija russkomu jazyku X, p. 11-14, 4 pp. 2012.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Russian
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00063676
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5991-7
Keywords (in Czech) brněnská rusistika; vývoj 1918-1940; změny po roce 1945; obsah výuky; praktická cvičení; změny po roce 1989
Keywords in English Brno Russian studies; development 1918-1940; changes after 1945; lesson contents (topics); practical courses; changes after 1989
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Eva Kudrjavceva Malenová, Ph.D., učo 52980. Changed: 20/3/2013 16:50.
Abstract
V predlagajemoj statje prosleživaetsja razvitie obučenija russkomu jazyku v universitětskoj podgotovke učitělej rusistov s 1918-ogo goda. Podčerkivaetsja issledovanije soděržanija i obučenija razgovornoj reči na praktičeskich zanjatijach. Snačala russkij jazyk izučalsja v ramkach obščej slavistiki, tolko pozže stanovitsja samostojatělnoj disciplinoj. Govoritsja o roli russkich učenych v 1918-1940 gg. (N. N. Turnov, R. O. Jakobson, L. V. Kopeckij i dr.), o mestě mežvoennoj brněnskoj rusistiki. Perelom v podgotovke prepodavatělej russkogo jazyka nastupil posle 1945 goda. Otličaetsja učeba na filosofskich i pedagogičeskich fakultetach. V 70-ch godach vsech predpodavatělej russkogo jazyka gotovili po obščim planam i učebnym programmam. Obučenije russkomu jazyku v universitětach izmenilos korennym obrazom posle 1989g.
Abstract (in Czech)
Článek zkoumá vývoj univerzitní přípravy učitelů ruského jazyka od roku 1918. Důraz je kladen na sledování obsahu výuky a praktických cvičení. Sleduje se počáteční vývoj přípravy v rámci slavistiky, úloha ruských vědců v letech 1918-1940 (N.N.Turnov, R.O. Jakobson, L.V. Kopeckij aj.), postavení meziválečné brněnské rusistiky. Zkoumání prokázalo, že obrat v přípravě učitelů ruského jazyka nastal po roce 1945. Odlišuje se studium na filozofických a pedagogických fakultách. V sedmdesátých letech pak byli učitelé ruštiny připravováni podle jednotných studijních plánů a osnov. Výuka ruského jazyka se na univerzitě zásadně změnila po roce 1989.
Abstract (in English)
The development survey of the university courses of Russian from 1918 to the present days is focused on the practical courses in spoken language. The first section deals with the contribution of Russian linguists (N.N. Turnov, R.O. Jakobson, L.V.Kopetskyi) giving an account of general situation of Brno Russian studies. Postwar period after 1945 describes the turn into „teaching teachers“ of Russian and the following splitting the courses between the Fakulty of Arts and specialized, newly created Fakulty of Education with unified, nationa- basis organized study plans and syllabi. This situation lasted till the profound, systematic changes taking place in 1989.
PrintDisplayed: 6/12/2022 11:45