C 2012

Specifika přístupu k dětem s narušenou komunikační schopností

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona

Basic information

Original name

Specifika přístupu k dětem s narušenou komunikační schopností

Name in Czech

Specifika přístupu k dětem s narušenou komunikační schopností

Name (in English)

Approaches to Children with Impaired Communication Abilities

Authors

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Preschool Education of Children with Special Educational Needs, p. 111-130, 20 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00063786

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6044-9

Keywords (in Czech)

řeč; vývoj řeči; komunikace; komunikační kompetence; narušená komunikační schopnost; dítě s narušenou komunikační schopností; logopedická intervence

Keywords in English

speech; speech development; communication; communication competencies; impaired communication abilities; child with impaired communication abilities; speech therapy

Tags

Reviewed
Změněno: 25/2/2013 00:31, doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola pojednává o problematice deficitů v oblasti komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. Jsou zde vymezeny nejčastější druhy narušené komunikační schopnosti, které se vyskytují u dětí v předškolním věku a doporučené přístupy k dětem s jednotlivými typy narušené komunikační schopnosti ze stran pedagogů v mateřských školách, speciálních pedagogů a rodičů. Pro ucelenost dané problematiky jsou u některých druhů narušené komunikační schopnosti prezentovány konkrétní příklady z praxe. V závěru je uvedena analýza komunikačních schopností dětí u zápisu do první třídy základní školy.

In English

This chapter presents the topic of communication disorders of pre-school children. The chapter defines the most common types of impaired communication abilities and recommends approaches of teachers, special needs teachers and parents towards pre-school children with particular types of impaired communication. Several case studies are presented for illustration. Finally, the chapter offers an analysis of communication competencies at entering primary school.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education

Files attached

2013_predskolka_bartonova_bytesnikova.pdf
Request the author's version of the file
SPECIFIKA_PRISTUPU_K.docx
Request the author's version of the file