C
2012
Specifika přístupu k dětem s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami
VÍTKOVÁ, Marie
Basic information
Original name
Specifika přístupu k dětem s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami
Name in Czech
Specifika přístupu k dětem s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami
Name (in English)
Approaches to Children with Physical Disabilities and Multiple Disabilities
Authors
VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Preschool Education of Children with Special Educational Needs, p. 181-197, 17 pp. 2012
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00063788
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
dítě s tělesným postižením; dítě s kombinovaným postižením; mozková obrna; předškolní vzdělávání, mateřská škola
Keywords in English
child with physical disability; child with multiple disabilities; cerebral palsy; preschool education; nursery school
V originále
V kapitole jsou charakterizovány zvláštnosti psychického vývoje dětí v souvislosti s poruchou centrální nervové soustavy, např. děti s mozkovou obrnou, která patří k nejčastěji zastoupeným u dětí s tělesným a kombinovaným postižením v dětském věku. Pozornost je věnována dětem po jejich nástupu do mateřské školy, jejich vzdělávání a speciálně pedagogické podpoře. V závěru jsou uvedeny dvě kazuistiky dětí z mateřské školy speciální, které byly zpracovány v rámci kvalitativního výzkumného šetření.
In English
The chapter focuses on specific aspects of mental development of children in connection to central nervous system disorders, i. e. children with cerebral palsy who create the most frequent category among children with physical and multiple disabilities. We pay attention namely to the period after the commencement of pre-school education, their education and special needs support. In the end of the chapter we offer two case studies of children in special nursery school,have been processed in a qualitative research.
Links
MSM0021622443, plan (intention) | Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání | Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education |
|
Displayed: 9/11/2024 03:06