C 2012

Specifika přístupu k dětem s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami

VÍTKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Specifika přístupu k dětem s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami

Name in Czech

Specifika přístupu k dětem s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami

Name (in English)

Approaches to Children with Physical Disabilities and Multiple Disabilities

Authors

VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Preschool Education of Children with Special Educational Needs, p. 181-197, 17 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00063788

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6044-9

Keywords (in Czech)

dítě s tělesným postižením; dítě s kombinovaným postižením; mozková obrna; předškolní vzdělávání, mateřská škola

Keywords in English

child with physical disability; child with multiple disabilities; cerebral palsy; preschool education; nursery school

Tags

Reviewed
Změněno: 20/3/2013 11:30, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Abstract

ORIG EN

V originále

V kapitole jsou charakterizovány zvláštnosti psychického vývoje dětí v souvislosti s poruchou centrální nervové soustavy, např. děti s mozkovou obrnou, která patří k nejčastěji zastoupeným u dětí s tělesným a kombinovaným postižením v dětském věku. Pozornost je věnována dětem po jejich nástupu do mateřské školy, jejich vzdělávání a speciálně pedagogické podpoře. V závěru jsou uvedeny dvě kazuistiky dětí z mateřské školy speciální, které byly zpracovány v rámci kvalitativního výzkumného šetření.

In English

The chapter focuses on specific aspects of mental development of children in connection to central nervous system disorders, i. e. children with cerebral palsy who create the most frequent category among children with physical and multiple disabilities. We pay attention namely to the period after the commencement of pre-school education, their education and special needs support. In the end of the chapter we offer two case studies of children in special nursery school,have been processed in a qualitative research.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
Displayed: 9/11/2024 03:06