JANÍK, Tomáš, Veronika LOKAJÍČKOVÁ and Tomáš JANKO. Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění (Components and characteristics of instructional quality: a review of research findings). Orbis Scholae. 2012, vol. 6, No 3, p. 27-55. ISSN 1802-4637.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění
Name in Czech Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění
Name (in English) Components and characteristics of instructional quality: a review of research findings
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Veronika LOKAJÍČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANKO (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, 2012, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00058479
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) řízení třídy; jasnost; strukturovanost; soudržnost; kognitivní aktivizace; podpůrné učební klima; kvalita výuky; tempo výuky; učební úloha; využití času; výuka; výzkum
Keywords in English classroom management; clarity; structure; coherence; cognitive activation; supportive learning climate; instructional quality; pacing; learning task; time on task; instruction; research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/4/2013 14:37.
Abstract
Přehledová studie zpřístupňuje poznatky o komponentách a charakteristikách výuky, které byly v pedagogicko-psychologických a didaktických výzkumech shledány jako relevantní pro kvalitu výuky. Studie je výsledkem teoretického výzkumu (modelování kvality) a je rozvržena do čtyř částí – postupně jsou rozebírány komponenty a charakteristiky výuky zakládající její kvalitu sdružené na základě věcné blízkosti do čtyř okruhů: (1) organizace a řízení třídy – využití času, přiměřené tempo (pacing), strukturovanost; (2) zprostředkování cílů a obsahů – jasnost, strukturovanost, soudržnost, (3) učební úlohy – kognitivní aktivizace, (4) podpůrné učební klima – konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových postupů. K jednotlivým komponentám a charakteristikám jsou ve studii prezentována relevantní výzkumná zjištění – průběžně se poukazuje na jejich didaktické souvislosti.
Abstract (in English)
This review paper presents findings about components and characteristics of instruction that have been shown as relevant for quality of instruction by pedagogical, psychological and didactic research studies. In the paper (theoretical research), components and characteristics of instructional quality are summarized and presented in four areas: (1) classroom organization and management – timing, pacing, structure, (2) dealing with goals and contents – clarity, structure, coherence, (3) learning tasks – cognitive activation, (4) supportive learning climate – constructive dealing with mistakes, adaptive teaching. Each component and characteristic of instructional quality is highlighted with relevant research findings, which are discussed in didactic context.
Links
GAP407/11/0262, research and development projectName: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 6/5/2024 11:17