HORÁKOVÁ, Radka. Informovanost pedagogů o integraci žáků se sluchovým postižením (Awareness of teachers about the integration process of pupils with hearing impairment). In Potměšil, M. a kol. Psychosocální aspekty sluchového postižení. první. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 155-173, 18 pp. ISBN 978-80-210-5184-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Informovanost pedagogů o integraci žáků se sluchovým postižením
Name in Czech Informovanost pedagogů o integraci žáků se sluchovým postižením
Name (in English) Awareness of teachers about the integration process of pupils with hearing impairment
Authors HORÁKOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Brno, Potměšil, M. a kol. Psychosocální aspekty sluchového postižení, p. 155-173, 18 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00063959
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5184-3
Keywords (in Czech) jedinec se sluchovým postižením; integrace; inkluze; běžná základní škola; komunikační kompetence; stupně sluchového postižení; informovanost pedagogů o integraci žáků se sluchovým postižením
Keywords in English person with hearing impairment; integration; inclusion; common primary school; communication skills; degrees of hearing impairment; teachers awareness of integration of pupils with hearing impairment
Tags common primary school, communication skills, degrees of hearing impairment, inclusion, integration, person with hearing impairment, teachers awareness of integration process of pupils with hearing impairment
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Radka Horáková, Ph.D., učo 22250. Changed: 10/4/2013 21:52.
Abstract
Kapitolu lze chápat jako zprávu z provedeného dílčího výzkumného šetření, které bylo provedeno v rámci výzkumného záměru č. MSM0021622443. Cílem výzkumu bylo zaměřit se na výskyt narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení u žáků běžných základních škol a analyzovat úroveň povědomí pedagogů o této problematice. V úvodní části textu je pojednáno o faktorech ovlivňujících úspěšnost integrace, jako je např. míra sluchového postižení. Mezi základní předpoklady úspěšné integrace jsou řazeny např. vysoká úroveň komunikačních kompetencí jedinců se sluchovým postižením a jejich schopnost se s tímto smyslovým postižením vyrovnat. V kapitole je uvedena interpretace výsledků dotazníkového šetření, které bylo zpracováno metodou univariační analýzy. Jednotlivé položky byly analyzovány, graficky znázorněny a okomentovány.
Abstract (in English)
This chapters can be understood as a concluding report from the executed partial research, which was conducted within a research project n. MSM0021622443. The aim was to focuse on occurence of disturbed communication skill and hearing impairment at the common elementary school pupils and analyzed an awareness of teachers about this issues. In the foreword the author is reflecting factors influencing achievement of integration - that means high level of communication skills of people with hearing impairment as a fundamental assumption for successful integration a well as an ability to come to terms with this handicap. In the chapter is introduced interpretation of results from questioner research, which was processed by univariation analysis method. Particular items were analysed, represented in charts and annotated.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/5/2024 10:39